Jau pagājušā gada sākumā Lielbritānija ziņoja par to, ka no 2022. gada 1. janvāra visām precēm, kas tiek pārvietotas starp Eiropas Savienību un Lielbritāniju, tiek piemērota pilna muitas kontrole. Šis datums ir pienācis un ostās, no kurām prāmji dodas uz Lielbritāniju, ir vērojams rindu pieaugums, kā arī ir autotransports, kas griežas apkārt un dodas prom – nezināšanas dēļ.
Lielbritānijas izstāšanās no Eiropas Savienības ir nesusi vairākas pārmaiņas un arī apjukumu kravu pārvadājumu un loģistikas nozarē. Turpmāk, pēc Brexit, kravu pārvadājumi uz, no vai tranzītā caur Lielbritāniju prasīs vairāk laika un izmaksu. Atjaunota ir arī muitas un robežkontrole, kas kravu pārvadātājiem rada papildu stresu un apjukumu. Transporta un loģistikas uzņēmums SIA Vervo seko līdzi jaunākajām aktualitātēm par Brexit un šeit apkopota visa Jums nepieciešamā informācija, lai saglabātu tirdzniecības attīstību starp Lielbritāniju un Eiropas Savienību.
Informējam arī par jaunākajiem un efektīvākajiem Brexit risinājumiem lai saglabātu vienmērīgu un ātru satiksmes plūsmu.

Lielbritānijas valdība ir pārskatījusi iepriekšējā gadā noteiktos termiņus, kādos tika plānots piemērot prasības noteiktu ES preču kravu kontrolēm. Izmaiņas Lielbritānijas valdība pamato ar situāciju, uzņēmumiem pielāgojoties jaunajām prasībām saistībā ar Lielbritānijas izstāšanos no ES, ko ietekmē arī Covid-19 infekcijas izplatība.

Brexit ietekmē skarta ir ne tikai Apvienotā Karaliste un Eiropas Savienība, bet arī Īrijas sala. Gan AK, gan ES atzina, ka nepieciešams pasargāt 1998.gadā pieņemto Lielās piektdienas (Belfāstas) nolīgumu, kas nepieļauj fiziskās robežas izveidošanu Īrijas salā un aizsargā ziemeļu un dienvidu sadarbību.

Pagājušas jau gandrīz 6 nedēļas kopš Lielbritānija oficiāli ir kļuvusi par trešo valsti, izstājoties no Eiropas Savienības. Ņemot vērā, ka vienošanās par izstāšanās nosacījumiem tika noslēgta gandrīz vai vecgada vakarā, tas pamatīgi ir ietekmējis transporta un loģistikas nozari, īpaši kravu pārvadātājus, kas regulāri veic kravu pārvadājumus uz un no Lielbritānijas.

Esam jau iepriekš informējuši par turpmāko rīcību, šķērsojot Lielbritānijas un Francijas robežu. Tātad – veicot kravu pārvadājumu no Lielbritānijas uz Franciju, ir jābūt iepriekš sagatavotiem un elektroniski iesniegtiem muitas dokumentiem. Uz robežas kravu pārvadātājiem tie ir jāspēj uzrādīt un noskenēt, lai nodrošinātu ātru satiksmes plūsmu.

No 2021. gada 1. janvāra, beidzoties Apvienotās Karalistes (AK) izstāšanās pārejas periodam no Eiropas Savienības (ES), starptautiskajiem kravu pārvadājumiem būtisku izmaiņu nav. Pārvadātājam ir jābūt licencei, kā arī jārēķinās ar muitas un robežkontroli, kas prasīs vairāk laika un radīs papildu izmaksas, informē Satiksmes ministrija.

Prāmju kompānija DFDS ir ieviesusi jaunu maršrutu starp Īrijas Republiku un Ziemeļfranciju, lai pēc iespējas vairāk atvieglotu un attīstītu tirdzniecību Eiropas Savienībā. Šis ir ideāls risinājums, kā izvairīties no Brexit izraisītajiem sarežģījumiem, saglabājot ātru un viengabalainu satiksmes plūstu starp valstīm.

SIA Vervo no Latvijas Ārlietu ministrijas saņēma skaidrojošu materiālu par robežas šķērsošanu ar Apvienoto Karalisti pēc Brexit iestāšanās, tas ir, sākot ar 2021.gada 1.janvāri. Šoreiz iesaistītas ir Nīderlandes ostas un to digitālā sistēma Portbase (https://www.portbase.com/en/). Tāpat kā Francijas Smart Border, arī šis risinājums ātrākai satiksmes plūsmai ir balstīts uz elektroniskām, iepriekš paredzamām, aizpildītām un iesniegtām muitas formalitātēm.

2020. gada 31. janvāra pusnaktī pēc Centrāleiropas laika (attiecīgi 1. februārī plkst.1.00 pēc Latvijas laika) notika Apvienotās karalistes (AK) izstāšanās no Eiropas Savienība (ES) – Brexit. Lai nodrošinātu sakārtotu izstāšanās procesu, Izstāšanās līgums paredz regulējumu saistībām, ko AK uzņēmusies kā ES dalībvalsts un rada pakāpenisku pāreju uz AK kā trešās valsts ārpus ES statusu.

Kā zināms, 2020.gada 31.janvārī Apvienotā Karaliste izstājās no Eiropas Savienības, kas turpmāk ietekmēs valstu savstarpējo tirdzniecību. Līdz 31. Decembrim norisinās pārejas periods, tāpēc, sākot ar 2021.gada 1. Janvāri, noteikumi un procedūras muitas un nodokļu jomā mainīsies. Darījumos ar Lielbritāniju būs jāievēro tās pašas muitas formalitātes, kas tiek piemērotas jebkurai citai trešai valstij. Būs nepieciešams iesniegt muitas deklarācijas, importējot vai eksportējot no, uz vai caur Apvienoto Karalisti. Tā kā pārmaiņas skar piegādes ķēdi, būs jāpārdomā preču pārvietošanas maršruti, iesaistītās dalībvalstis un transportlīdzekļu veidi.
Ja Apvienotā Karaliste izstāsies no ES bez Izstāšanās līguma, ar kuru tiktu ieviests pārejas periods, tad no izstāšanās datuma Apvienotā Karaliste muitas vajadzībām tiks uzskatīta par trešo valsti.
Ko tas nozīmē mūsu klientiem, kas importē vai eksportē uz Apvienoto Karalisti?
Kad Apvienotā Karaliste kļūs par trešo valsti un, ja nebūs panākta cita vienošanās, muitas administrācijām ES būs jānodrošina ES noteikumu izpilde attiecībā uz eksportu un importu.
Lielbritānijas izstāšanās no Eiropas Savienības jeb "Brexit" ietekmi uz kravu pārvadājumiem ir grūti prognozēt, atzina Autotransporta direkcijas (ATD) valdes priekšsēdētājs Kristiāns Godiņš.