Starptautiskie Tirdzniecības Noteikumi (Incoterms) 2020
Incoterms 2020 noteikumi ļoti plaši tiek izmantoti starptautiskajā tirdzniecības praksē attiecībā uz starptautiskajiem preču piegādes līgumiem, lai novērstu atšķirības starp dažādu valstu nacionālajām tiesībām, komerciālajām paražām un terminu izpratni. Tie nosaka precīzu pircēja un pārdevēja pienākumu sadalījumu attiecībā uz preču piegādi. Jaunā noteikumu versija sastāv no 12 terminiem. Incoterms 2020 noteikumos ir divas galvenās izmaiņas, salīdzinot ar 2010. gada versiju:
FCA (Free Carrier) ietvaros tagad ir pieļaujams izsniegt konosamentus (Bills of Lading) pēc iekraušanas
Papildus šīm ir arī dažas citas izmaiņas:
CIF un CIP (Cost, Insurance and Freight un Carriage and Insurance Paid to).
Šie noteikumi nosaka jaunus standartus, noformējot apdrošināšanu, taču apdrošināšanas līmenis joprojām būs atkarīgs no vienošanās starp pārdevēju un pircēju. Tajos noteikumos, kuros minētas arī izmaksas, izmaksu sadalījums starp pircēju un pārdevēju ir norādīts precīzāk.
FCA (Free Carrier), DAP (Delivered at Place), DPU (Delivered at Place Unloaded) un DDP (Delivered Duty Paid) noteikumos tagad tiek ņemti vērā arī gadījumi, kad pircējs un pārdevējs organizē paši savu transportu, nevis izmanto trešās puses pakalpojumus. Saistības attiecībā uz drošību tagad ir norādītas skaidrāk.
Lietotājiem paredzētie skaidrojumi (Explanatory Notes for Users) par katru Incoterm® noteikumu aizvietos 2010. gada versijas vadlīnijas (Guidance Notes), un tie ir noformēti tā, lai būtu vieglāk uztverami lietotājiem.
FCA (Free Carrier), DAP (Delivered at Place), DPU (Delivered at Place Unloaded) un DDP (Delivered Duty Paid) noteikumos tagad tiek ņemti vērā arī gadījumi, kad pircējs un pārdevējs organizē paši savu transportu, nevis izmanto trešās puses pakalpojumus. Saistības attiecībā uz drošību tagad ir norādītas skaidrāk.
Terminu grupu skaidrojums:
E
F
C
D
Tādi termini kā EXW, FCA, FAS, FOB, CFR, CIF, CPT un CIP Incoterms 2010 tiek piemēroti tāpat kā iepriekšējā Incoterms 2000 versijā, bet izmaiņas attiecas uz D grupas terminiem, jo tiek izslēgti DAF, DDU, DES un DUQ termini, savukārt ieviesti divi jauni termini:
DAT - Delivered At Terminal
DAP- Delivered At Place
Incoterms 2000 salīdzinājums ar Incoterms 2010
Kad puses iekļauj pirkšanas pārdošanas līgumā Incoterms noteikumus, svarīgi, lai tiktu iekļauta skaidra norāde uz tobrīd spēkā esošo noteikumu variantu.
# | Terminu grupa | Incoterms 2000 | Incoterms 2010 |
---|---|---|---|
1 | E grupa | EXW | EXW |
2 | F grupa | FCA | FCA |
3 | FAS | FAS | |
4 | FOB | FOB | |
5 | C grupa | CFR | CFR |
6 | CIF | CIF | |
7 | CPT | CPT | |
8 | CIP | CIP | |
9 | D grupa | DAF | - |
10 | DES | - | |
11 | DEQ | - | |
12 | DDU | - | |
13 | DDP | DDP | |
14 | - | DAT | |
15 | - | DAP |
Incoterms 2010 terminu klasifikācija un iedalījums atkarībā no transportēšanas veida
Jebkurš transportēšanas veids
# | Terminu grupa | Skaidrojums |
---|---|---|
1 | EXW | No rūpnīcas (nodošanas vietas nosaukums) |
2 | FCA | Franko pārvadātājs (nodošanas vietas nosaukums) |
3 | CPT | Transportēšana apmaksāta līdz (galamērķa vietas nosaukums) |
4 | CIP | Transportēšana un apdrošināšana apmaksāta līdz (galamērķa vietas nosaukums) |
5 | DAT | Piegādāts līdz terminālam (galamērķa vietas vai ostas termināla nosaukums) |
6 | DAP | Piegādāts līdz vietai (galamērķa vietas nosaukums) |
7 | DDP | Piegādāts ar nodevas samaksu (galamērķa vietas nosaukums) |
Transportēšana pa jūru un iekšējiem ūdensceļiem
# | Terminu grupa | Skaidrojums |
---|---|---|
1 | FAS | Franko gar kuģa bortu (iekraušanas ostas nosaukums) |
2 | FOB | Franko uz kuģa klāja (iekraušanas ostas nosaukums) |
3 | CFR | Cena un frakts (galamērķa ostas nosaukums) |
4 | CIF | Cena, apdrošināšana un frakts (galamērķa ostas nosaukums) |
Fakts, ka spēkā stāsies jauna Incoterms noteikumu versija, neietekmēs tās saistības, kuras puses ir uzņēmušās saskaņā ar noteikumu iepriekšējām versijām. Vēršam uzmanību, ka Incoterms noteikumi nav vispārsaistošs juridisks normatīvais akts, bet gan tirdzniecības prakses apkopojums, kas pusēm ir saistošs tikai tad, ja tās savā preču pirkuma – pārdevuma līgumā ir iekļāvušas tiešu atsauci uz spēkā esošu redakciju un konkrētu Incoterms terminu. Sākot ar 2011.gada 1.janvāri, ja līgumā nebūs norāde uz kādu no iepriekšējām Incoterms versijām, tiks uzskatīts, ka atsauce ir uz Incoterms 2010.
Tradicionāli vienīgais derīgais dokuments, kuru pārdevējs var iesniegt saskaņā ar CFR un CIF terminiem ir iekrāvuma konosaments. Konosamentam ir 3 svarīgas funkcijas:
Pierāda preces piegādi uz kuģa
Apliecina pārvadājuma līgumu
Ir preču rīkošanas dokuments
Sazinieties ar mums – mēs piedāvāsim konkurētspējīgu cenu tieši Jūsu situācijai!
Parasti tiek izsniegti vairāki konosamenta oriģināli, un ir ļoti svarīgi, lai pircējs vai banka, kas, veicot apmaksu pārdevējam darbojas saskaņā ar savām instrukcijām, nodrošinātu visu oriģinālu nodošanu pircējam (tā saucamais „pilnais komplekts”). Tā ir arī Starptautiskās tirdzniecības palātas dokumentāro kredītu noteikumu prasība (ICC Rules for Documentary Credits, Starptautiskās tirdzniecības palātas vienotās tradīcijas un prakse - ICC Uniform Customs and Practice, "UCP"). Jebkurš ieraksts transporta dokumentos, kurš norāda, ka prece saņemta neatbilstošā stāvoklī, padara dokumentu par „netīro” un nepieņemamo saskaņā ar UCP.
Avots:http://www.vid.gov.lv/
Lapas autori neuzņemas nekādu juridisku atbildību par saistībām, kas var rasties sakarā ar šajā lapā ietverto dokumenta normu interpretāciju vai piemērošanu.