Brexit haoss kravu pārvadājumu un loģistikas nozarē

Pagājušas jau gandrīz 6 nedēļas kopš Lielbritānija oficiāli ir kļuvusi par trešo valsti, izstājoties no Eiropas Savienības. Ņemot vērā, ka vienošanās par izstāšanās nosacījumiem tika noslēgta gandrīz vai vecgada vakarā, tas pamatīgi ir ietekmējis transporta un loģistikas nozari, īpaši kravu pārvadātājus, kas regulāri veic kravu pārvadājumus uz un no Lielbritānijas.

Apjukums par muitošanu, robežu šķērsošanu un uzturēšanos Apvienotajā Karalistē ir gan transporta un loģistikas nozares pārstāvjiem, gan pašiem šoferiem, gan arī nosūtītājiem un saņēmējiem abās Lamanša pusēs. Imports un eksports ir kļuvis par sarežģītāku procesu, kas iekļauj papildu izmaksas, muitas procedūras, kravas mašīnu rindas un piegāžu aizkavēšanos.

Viss sākās jau daudz agrāk

Nekārtības un rindas uz Lielbritānijas robežas sākās krietni pirms pārejas perioda beigām, jo uzņēmēji darīja visu, lai nodrošinātos ar preču uzkrājumu noliktavās nestabilās situācijas dēļ. Par to liecina lielā kravu plūsma 2020.gada beigās un kravu apjoma samazinājums šī gada sākumā.

Un tas ir atspoguļots arī Starptautiskās autotransporta savienības ziņojumā – 2021. gada pirmajās dienās satiksme no un uz Lielbritāniju bija daudz klusāka kā citus gadus. No Doveras ostas izbrauca vidēji 2500 kravas mašīnas, kas ir par 60% mazāk nekā parasti.

Nepietiekams muitas aģentu skaits un astoņu stundu garas rindas

Pārvadātāji, kuri pirms tam ir veikuši kravu pārvadājumus ārpus Eiropas Savienības, ir pieraduši pie muitas procedūrām, savukārt liela daļa iepriekš ir darbojusies tikai iekšējā tirgū. Tas rada informācijas trūkumu par muitas procedūrām un dokumentācijas sagatavošanu, līdz ar to šoferi stundām ilgi gaida pie Doveras ostas, lai tiktu pie robežas. Gaidīšanas laiks pieaug līdz ar satiksmes palielināšanos un arī piekļuve ostai tiek aizkavēta. Pie vainas ir ne tikai šoferu nezināšana, bet arī personāla trūkums robežkontroles punktos.

Kā norāda Rods Makenzijs (Lielbritānijas Autopārvadājumu asociācijas politikas un sabiedrisko lietu direktors), tad muitas darbinieku Lielbritānijā nav pietiekami daudz un esošie jau ir pārslogoti. Apvienotās Karalistes valdība nav bijusi pietiekami sagatavota, jo šī brīža situācijā ir nepieciešams gandrīz uz pusi vairāk muitas aģenti, nekā pašreiz ir.

Spiediens uz kravu pārvadātājiem

Brexit ietekmē kravu pārvadājumu izmaksas ir augušas. Salīdzinot ar iepriekšējā gada periodu, cenu kāpums ir par 51% lielāks. Dokumentu formēšanas un paaugstinātās cenas ir ietekmējušas visu kravu pārvadājumu un loģistikas nozari, un daži uzņēmumi pieņēmuši lēmumu uz laiku pārtraukt pārvadājumus uz Lielbritāniju.
Arī kuģu līnijas, kas pārvadā jūras konteinerus, ir pārtraukušas jebkādus kravu pārvadājumus. Iemesls ir importa preču trūkums. Konteineri ir “uzkārušies” Lielbritānijā, un tukšus konteinerus atpakaļ vest ir ļoti neizdevīgi.

Vai Īrijas piegādes ķēdes drīz sabruks?

Veicot tranzīta kravu pārvadājumu uz Īriju caur Lielbritāniju, jāveic tādas pašas muitas formalitātes. Arī kravu pārvadājumi uz Īriju tiek aizkavēti nepieciešamo dokumentu dēļ. Vairākiem pārtikas piegādātājiem pārvadājumi ir aizkavējušies, sagādājot tukšus plauktus tādiem produktiem, kā svaigi augļi, dārzeņi un atdzesēta gaļa.

SIA Vervo ir nodrošinājies ar citiem risinājumiem, izmantojot prāmju līnijas, kas veic tiešos reisus no Eiropas Savienības uz Īriju. [https://vervo.lv/lv/jaunumi/kravu-parvadajumi-un-brexit/2062-kravu-piegade-uz-iriju-neskersojot-lielbritaniju] Tādā veidā var izvairīties no muitas procedūrām, papildu izmaksām un garajām rindām. Lielais pieprasījums pierāda šāda risinājuma nepieciešamību.

Ceļā stājas arī Covid-19

Kravu pārvadājumus no un uz Lielbritāniju aizkavē arī Covid-19 vīrusa straujā izplatība. Kā zināms, vairākas valstis ieviesušas stingrākus ierobežojumus, tajā skaitā robežu slēgšanu vai obligātu Covid-19 testu veikšanu, iebraucot no Apvienotās Karalistes. Pārbaudes uz robežām veido rindas, kas palielina kravu pārvadājumu ilgumu.

Kravu pārvadājumu nozarei šis adaptācijas laiks ir liels izaicinājums

Garās rindas ar kravu pārvadātājiem, izmaksu palielinājums un neizpratne ir brīdinājuma signāls Eiropas Savienībai un Lielbritānijai. Ceram, ka ar laiku uzlabos un atvieglos pārbaudes procedūras, lai turpmāk novērstu piegāžu aizkavēšanos.
SIA Vervo mājaslapā ir lasāmas jaunākās transporta un loģistikas aktualitātes sakarā ar Brexit. Jau esam dalījušies ar jaunākajiem risinājumiem satiksmes uzlabošanai, kā piemēram Francijas “Smart Border” un Nīderlandes “Portbase” digitālās sistēmas.

Avots: https://www.iru.org/

Raksts pārpublicēts SIA Vervo mājas lapā. SIA Vervo ir transporta uzņēmums, kura pamatdarbības veidi ir starptautiskie un vietējie kravu pārvadājumi, transporta pakalpojumi un citi loģistikas risinājumi: autotransporta (sauszemes) kravu pārvadājumi (pilnas kravas, saliktas kravas), aviotransporta (gaisa) kravu pārvadājumi, dzelzceļa kravu pārvadājumi, kuģu (jūras) kravu pārvadājumi, muitas brokeru pakalpojumi, lielgabarīta, negabarīta un smagsvara kravu pārvadājumi, noliktavu pakalpojumi, bīstamo (ADR) kravu pārvadājumi, kravu apdrošināšana, personīgo mantu pārvadājumi.