Vervo jaunumi

Tavs Incoterms ceļvedis starptautiskajiem kravu pārvadājumiem

Tavs Incoterms ceļvedis starptautiskajiem kravu pārvadājumiem

Kravu pārvadājumi Eiropā daudziem šķiet pavisam saprotams process, jo Eiropas valstis ir izbraucamas ar autotransportu vien pāris dienu laikā. Taču preču sūtīšana no otras pasaules malas – Ķīnas vai ASV var sagādāt neziņu un raizes, jo ne līdz galam visu saprot, kā piemēram, – kurš par ko būs atbildīgs? Tam domāti starptautiskie tirdzniecības noteikumi jeb Incoterms, kas, slēdzot līgumu, norāda uz pārdevēja un preču saņēmēja atbildību un risku.

Incoterms ir terminu kopums, kas regulē starptautisko tirdzniecību. Noteikumi attiecas uz visām pasaules valstīm. Kopā ir 11 Incoterms termini. Katrs no terminiem ir apzīmēts ar 3 burtu salikumu un nosaka preces pārdevēja un pircēja izmaksu un risku atbildību.

Pirmajā brīdī sķiet, ka Incoterms ir kā “ķīniešu ābece” un to atcerēties nav iespējams. Taču, lasot šo rakstu, sapratīsiet, ka viss nemaz nav tik neizprotams. Ir 4 terminu grupas – C, D, E, F. Sāksim ar mazāko grupu E – tajā ir tikai viens termins.

Grupa E (noteikumi, kas tai atbilst – EXW)

Visa atbildība par izmaksām un iespējamiem riskiem gulstas uz pircēja/preces saņēmēja pleciem. Pārdevējam ir minimālas saistības – viņam prece tikai jānogādā vietā (izsūtīšanas valstī), par kuru abas puses iepriekš ir vienojušās – tā, lai tā ir pieejama pircējam. Pircējs jeb preces importētājs veic visus nepieciešamos transportēšanas maksājumus. Tiklīdz preces ir iekrautas kravas transportlīdzeklī, atbildība par kravu tiek nodota pircēja rokās. Šie ir vieglākie un, iespējams, izdevīgākie nosacījumi - pārdevējam.

Grupa D (noteikumi, kas tai atbilst – DAP, DPU, DDP)

Ja grupā E par visu atbildīgs bija pircējs, tad grupā D par daudz ko atbildīgs ir preces nosūtītājs/pārdevējs. To apzīmē burts D – Delivery, kas latviski nozīmē “piegāde”. Pārdevējam nepieciešams segt visus izdevumus un uzņemties atbildību par riskiem visā preces piegādes procesā – līdz brīdim, kad preces ir piegādātas noteiktajā vietā importa valstī. Saņēmējam nepieciešams tikai kravu saņemt un, iespējams, veikt importa nodokļu un muitas maksājumus.

DAP (Delivery at Place) – šis termins nosaka to, ka preces nosūtītājs (pārdevējs) apmaksā visus transporta izdevumus un uzņemas pilnu atbildību visā piegādes laikā – līdz brīdim, kad krava tiek piegādāta noteiktajā adresē importa valstī. Taču DAP gadījumā nodokļus maksā saņēmējs. Kā arī šajā gadījumā eksportētājs nav atbildīgs par kravu izkraušanas procesā.

DPU (Delivery at Place Unloaded) – preces nosūtītājs apmaksā visus transporta izdevumus un uzņemas pilnu atbildību ne tikai visā piegādes laikā, bet arī izkraušanas procesā nepieciešamajā piegādes vietā. Tomēr muitas procedūras un nodokļi tāpat paliek pircēja atbildība.

DDP (Delivery Duty Paid) – šajā gadījumā pārdevējs ir atbildīgs par visu transportēšanas un izkraušanas procesu. Preces nosūtītājs ir atbildīgs arī par muitas procedūru kārtošanu un nodokļu apmaksu. DDP ir vieglākie un, iespējams, izdevīgākie nosacījumi pircējam.

Grupa F (noteikumi, kas tai atbilst – FCA, FAS, FOB)

Pārdevējs ir atbildīgs par izmaksām un riskiem līdz tai ostai, no kuras prece tiks eksportēta. Pēc tā atbildību uzņemas preces saņēmējs.

FOB (Free on Board) – Atbildību par precēm un transporta izdevumu segšanu uzņemas pircējs kopš tā brīža, kad krava nonāk uz kuģa eksporta valstī. Pārdevējs samaksā par vietējo transportu no ražotnes līdz ostai. Preces saņēmējs maksā par starptautisko pārvadājumu un vietējo transportu, kas nepieciešams importa valstī. Eksporta ostas nosaukums būs norādīts ar FOB, piemēram, FOB Tokija – tas nozīmēs, ka atbildība uz pircēju pāries tajā brīdī, kad preces būs uzkrautas uz kuģa Tokijas ostā.

FCA (Free Carrier) – gandrīz tas pats, kas FOB, tikai atbildība tiek pārnesta nevis brīdī, kad krava ir uzkrauta uz kuģa vai cita transportlīdzekļa, bet kādā jau iepriekš norunātā posmā –piemēram, kādā noliktavā pa ceļam uz ostu.

FAS (Free Alongside Ship) – pārdevējam ir nepieciešams nogādāt kravu uz kuģu piestātni, ko ir izvēlējies pircējs. Tas rada papildus risku pārdevējam, jo viņam nav zināms, pēc cik ilga laika notiks uzkraušana un citi faktori, kurus ietekmē iekraušanas vieta.

Grupa C (noteikumi, kas tai atbilst – CFR, CIF, CPT, CIP)

Salīdzinot ar F grupu, šajā grupā preces nosūtītājs uzņemas “tālāku” IZMAKSU atbildību – līdz tai ostai, kura atrodas importa valstī. Taču RISKU atbildību uzņemas saņēmējs, tāpat kā F grupā – līdz ostai, no kuras prece tiks eksportēta.

CFR (Cost and Freight) – preces nosūtītājs apmaksā visus transporta izdevumus līdz importa valsts ostai. Preces saņēmējs maksā par nepieciešamo vietējo transportu savā valstī, lai preci nogādātu no ostas līdz nepieciešamajai piegādes vietai.

CIF (Cost, Insurance and Freight) – tāpat kā CFR, pārdevējs apmaksā transportēšanas izdevumus līdz importa vlasts ostai. Šiem diviem terminiem (CIF un CFR) atšķirība ir apdrošināšanā. (“Insurance” no angļu valodas nozīmē apdrošināšana). Šajā gadījumā pārdevējam ir jānodrošina kravas pārvadājuma apdrošināšana.

Atbildība - CFR un CIF atbildība par kravu ir tāda pati kā FOB gadījumā – par precēm atbildīgs ir klients/saņēmējs jau kopš tā brīža, kad krava ir uz kuģa eksporta valstī. Tātad – šajos 2 gadījumos pircējam ir jāapmaksā tikai vietējie transporta izdevumi no savas valsts ostas līdz piegādes vietai, taču atbildība jāuzņemas jau no brīža, kad krava atrodas uz kuģa eksporta valstī.

CPT (Carriage Paid To) – atbildība par izdevumiem gulstas uz eksportētāju līdz kādai noteiktai vietai, iepriekš vienojoties, piemēram, noliktavai, lidostai vai ostas terminālim. Riska atbildība no pārdevēja uz pircēju tiek nodota brīdī, kad tā tiek nodota transportēšanai vai noliktavai, kuru nosaka pārdevējs.

CIP (Carriage and Insurance Paid to) – šie nosacījumi ir tādi paši kā CPT, tikai papildus eksportētāja atbildībai viņam tiek piemērots pienākums nodrošināt arī kravas apdrošināšanu.

Starptautiskā tirdzniecība var tikt veikta ar dažādiem transporta veidiem, taču viens no izdevīgākajiem un plašāk izmantotajiem transportiem, kad tiek izmantoti starptautiskie tirdzniecības noteikumi, ir jūras transports. Tāpēc arī daži no terminiem ir attiecināmi tikai uz kravas kuģiem. Tie ir: FAS, FOB, CFR, CIF.

Apdrošināšana – starptautisko pārvadājumu laikā krava var būt pakļauta vairākiem riskiem – tā tiek celta ar pacēlājiem, vesta kravas kuģos, kā arī vairākkārt pārkrauta. Un diemžēl gadās situācijas, kuras nevaram paredzēt - nepiemēroti vai bīstami laikapstākļi, dabas katastrofas, ugunsgrēki un citi ārējie apstākļi. Un, ja kravu neapdrošinām, tad tās bojājumu gadījumā varam ciest no lieliem zaudējumiem. Kravas apdrošināšana sniegs drošības sajūtu un pasargās no iespējamiem neparedzētiem izdevumiem, kas var rasties sabojātas kravas gadījumā. Ir ļoti ieteicams apdrošināt savu kravu katru reizi, kad tiek veikti starptautiskie kravu pārvadājumi.

Incoterms izmantošana ir atkarīga no noslēgtā līguma. To slēdzot, kārtīgi izvērtējiet savas priekšrocības un ieguvumus katra termina nosacījumu gadījumā. Vieglākie nosacījumi pārdevējam ir, izmantojot EXW, savukārt pircējam izdevīgākie – izmantojot DDP.

Lai veiktu drošas piegādes un nodrošinātu savas kravas izdevīgu transportēšanu nepieciešamajā galamērķī, izvēlieties uzticamu loģistikas partneri. SIA Vervo profesionālie loģistikas speciālisti piemeklēs vispiemērotākos risinājumus un atbildēs uz jūsu jautājumiem. Sazinieties ar mums, rakstot e-pastu: info@vervo.lv, zvanot uz tālr.nr. - +371 67674570 vai piesakot kravu mūsu mājaslapā.

Vervo komandā strādā pieredzējuši un profesionāli speciālisti, kuri prasmīgi un operatīvi palīdzēs izvēlēties labāko risinājumu un atrisināt jautājumus, kas saistīti ar kravu pārvadājumiem un citiem loģistikas pakalpojumiem.

Darba laiki

Birojā - Tīraines iela 1, 3. stāvā


P. 9.00 - 17.30
O. 9.00 - 17.30
T. 9.00 - 17.30
C. 9.00 - 17.30
P. 9.00 - 17.00
Se. - Sv.  - -

Kontakti

  • Adrese: Tīraines iela 1, Rīga, LV-1058

  • Telefons: +371 67674570

  • E-pasts: info@vervo.lv