Covid 19 ietekme uz transportu un loģistiku

SIA Vervo direktors Māris Dreimanis šī gada 12. martā piedalījās Ekonomikas ministrijas rīkotajā sanāksmē par koronavīrusa izraisītās slimības “COVID-19” ietekmi uz tautsaimniecību. Sanāksme bija plaši pārstāvēta no dažādām nozarēm, jo situācija ietekmēs gandrīz katru no mums. Transporta un loģistikas nozare ir viena no tām nozarēm, kas nodrošina ekonomikas asinsriti un tāpēc tika meklēti risinājumi, lai šī nozare turpinātu savu darbību ar minimāliem ierobežojumiem.

Pagaidām valda diezgan liela neziņa, jo ekonomikai lielāko kaitējumu nodarīs panika ap “COVID -19”. Situācija ir jāuzrauga nepārtraukti un jāveic ātras darbības atbilstoši jaunākajiem notikumiem Latvijā, Eiropā un citur pasaulē. To var izdarīt tikai ar operatīvu komunikāciju starp valsts un pašvaldības iestādēm, nevalstiskajām organizācijām un uzņēmējiem.

Koronavīrusa izraisītās slimības “COVID-19” izcelsmes valsts ir Ķīna, kuras lēmums apturēt ražošanu uz vairāk kā mēnesi, ietekmēja konteineru preču plūsmu uz Eiropu, kas nozīmē, ka ražošanas komponentes Eiropas uzņēmumiem netiek piegādātas. Tirdzniecība ar Ķīnu pamazām sāk atjaunoties, tai skaitā arī konteineru pārvadājumos, bet ne tādā apjomā kā pirms ražošanas apturēšanas.

Esošo situāciju varētu sadalīt divos posmos, kas ietekmē mūsu nozari, jo Ķīnā pašlaik ir ierobežota vīrusa izplatība un ražošana atsākas, attiecīgi konteineru pārvadājumi notiek, bet Eiropā iespējams visvairāk cietīs autotransporta pārvadātāji, kam jāseko līdzi situācijai, lai saprastu, kuras valstis sāk slēgt robežas, kā arī klienti sāk izjust to, ka viņu Eiropas piegādātāji atsakās pārdot izejvielas.

Smagāk skartās valstis Eiropā ir Austrija, Francija, Itālija, Šveice un Vācija, kuras ir vienas no Top10 Latvijas ražotāju eksporta valstīm, attiecīgi samazinot Latvijas eksporta kopējo apjomu.

Daļa uzņēmēju jau apsver savas iespējas ieviest attālinātas darba attiecības, kas ir laikietilpīgs process pielāgojot savas sistēmas, un uzņēmēji sagaida, lai valsts un Eiropas Savienības institūcijas nepieturas pie likuma burta, bet pie būtības, jo šajā situācijā ir nepieciešama strauja lēmumu pieņemšana, kā arī pie ekonomikas krituma nodrošināt atvieglojumus uzņēmējiem, kā piemēram līzingu maksājumu granti, ja ņemti ražošanas iekārtu iegādei vai nodokļu nomaksas termiņu pagarinājumi.

Viens no risinājumiem starptautisko kravu pārvadājumos tiek minēts arī subsidēti ekspress testi šoferiem un koridoru veidošana, lai nodrošinātu preču kustību starp valstīm gadījumā, ja notiks valstu robežu slēgšana.
Jāpiemin arī “Latvijas Auto” sanāksmē runātais, kur SIA Vervo pārstāvēja pārdošanas vadītājs Agris Cimoška, un kā galvenie punkti tika pārdomāti tieši testi šoferiem un koridoru veidošana starptautiskajiem kravu pārvadātajiem.

Gaisā virmo neskaidrība, kas būs tālāk, bet jāatceras tas, ka jebkurā krīzes situācijā panika nav sabiedrotais. Jāsaglabā vēss prāts visās lietās, un pozitīvais šajā saspringtajā situācijā ir tas, kas kopīga problēma mūs visus vieno, un mēs tiksim visiem sarežģījumiem cauri tikai, ja būsim vienoti!

Turpinot lietot lapu, Jūs piekrītat sīkdatņu izmantošanas noteikumiem. Iepazīties ar noteikumiem. Lietošanas noteikumi.