Nozares jaunumi

Kā kuģniecības nozare var dekarbonizēties jeb kļūt CO2 neitrāla

No elektriskiem prāmjiem līdz ar vēju darbināmām laivām - lūk, kā kuģniecības nozare var dekarbonizēties jeb kļūt CO2 neitrāla

Zviedrijā tiek izmēģināts prāmis, kas tiek raksturots kā pasaulē ātrākais elektriskais pasažieru kuģis. Tā kā Eiropas Savienība ir noteikusi Zaļo Kursu kā vienu no prioritātēm CO2 samazināšanai, arī kuģniecības nozare meklē risinājumus, kā kļūt CO2 neitrāliem.

Ātrākais elektriskais kuģis

2023. gadā jauns elektriskais prāmis "Candela P-12" uzsāks savus izmēģinājuma reisus no Zviedrijas galvaspilsētas Stokholmas uz Ekerö (aptuveni 20km).

Zviedru elektrisko laivu ražotājs “Candela”, kas ir izveidojis šo prāmi, apgalvo, ka tas patērē par 80% mazāk enerģijas nekā parastie kuģi, kā arī par 100% samazina oglekļa oksīdu un daļiņu daudzumu. Ar 20-30 mezglu vidējo ātrumu, P-12 ir līdz šim ātrākais elektriskais kuģis, saka “Candela”. Kā arī piepilsētu iedzīvotājiem tas ir acīmredzot ātrāks pārvietošanās veids nekā metro, autobusi un automašīnas, pārvietojoties sastrēgumstundās.

"Euronews" ziņo, ka prāmis virs ūdens “lido”, izmantojot trīs oglekļa šķiedru spārnus, kas stiepjas ārā no korpusa. Tā ietilpība ir 30 pasažieri, un tas darbojas ar akumulatoru, ko pilnībā var uzlādēt stundas laikā, informē "Bloomberg".

Ja 9 mēnešu izmēģinājuma periods noritēs veiksmīgi, “Candela” cer, ka tās elektriskie prāmji varētu aizstāt Stokholmas pašreizējo 70 dīzeļkuģu floti.

Bet vai ir priekšrocības arī tālākiem kravu pārvadājumiem?

Ar elektriskajām baterijām darbojošās laivas ir laba opcija īsiem jūras braucieniem ar mazākiem kuģiem, piemēram, pasažieru prāmjiem. Taču garāki maršruti ar lielākiem kuģiem, piemēram, tiem, kas parasti ir nepieciešami kravu pārvadājumiem, ir atšķirīgi.

Joanna Kristensena (Johannah Christensen) no Pasaules Jūrniecības foruma intervijā ar Pasaules ekonomikas forumu saka: "Elektrifikācija tiešām nav piemērots risinājums dziļūdeņu kuģiem nepieciešamo bateriju izmēra dēļ."

Starptautiskā kuģniecība ir viena no vislielākajām un sarežģītākajām dekarbonizācijas nozarēm. Ar kuģiem katru gadu tiek pārvadāti aptuveni 11 miljardi tonnu dažādu preču starp vismaz 150 valstīm. Kuģniecība nodrošina apmēram 80% no visas pasaules tirdzniecības kravu pārvadājumiem.

Kāpēc ir svarīgi samazināt emisiju daudzumu kuģniecības nozarē?

Kuģniecība rada aptuveni 3% no globālā CO2 izmešu daudzuma. Eksperti saka, ka, nesamazinot šīs nozares emisijas, pasaule nevar kļūt oglekļa neitrāla.

Kā attīstās kuģniecības nozares dekarbonizācija?

Starptautiskā Jūrniecības organizācija (IMO), ANO iestāde, kas regulē kuģošanu, 2018. gadā apņēmās uz pusi samazināt kuģniecības nozares radītās emisijas līdz 2050. gadam. Šis mērķis tiks pārskatīts 2023. gadā.

Šobrīd vairāk nekā 200 jūrniecības nozares uzņēmumu vadītāju aicina sasniegt izmešu ziņā brīvu kuģniecību, izmantojot "Kuģniecības dekarbonizācijas rīcības aicinājumu" (Call to Action for Shipping Decarbonization). Tā ir sadarbība starp Globālo Jūrniecības forumu - starptautisku organizāciju, kas koncentrējas uz jūras tirdzniecības ilgtspējību nākotnē -, Pasaules ekonomikas forumu un akciju "Okeāna draugi", neformālu okeāna līderu grupu, ko vada kopīgi ar Pasaules resursu institūtu.

Forums ir arī “First Movers Coalition” iniciatīvas partneris. Iniciatīva palīdz dekarbonizēt "grūti samazināmās" rūpniecības nozares, tostarp kuģniecību un aviāciju. Koalīcija "First Movers" tika izveidota sadarbībā ar ASV īpašo prezidenta sūtni klimata jautājumos Džonu Keriju, un tā tikko paplašinājusi savu biedru dalību uz vairāk kā 50 uzņēmumiem un 9 valstīm.

Kādi ir pieejamie risinājumi kuģniecības nozares dekarbonizācijai?

"Kuģniecības dekarbonizācijas rīcības aicinājums" ziņo, ka tā parakstītāji ir apņēmušies veikt vairāk nekā 400 klimata darbības un pasākumus saistībā ar kuģniecības nozares dekarbonizāciju.

Kuģniecības nozare izmēģina alternatīvas degvielas, piemēram, biogāzi - atjaunojamu degvielu, ko parasti iegūst no organiskajiem atkritumiem. Piemēram, Dānijas kuģu operators “Maersk” strādā pie attīstības astoņiem lieliem okeāna konteinerkuģiem, darbināmiem ar metanolu, kas ir oglekļa neitrāls.

Vējš, saule un citi atjaunojamās enerģijas veidi arī var tikt izmantoti, lai nodrošinātu kuģu pārvietošanos. Zviedru kuģubūves uzņēmums "Wallenius Marine" kopā ar saviem partneriem izstrādā ar vēju darbināmu kravas kuģi "Okeāna putns", kas spēj pārvadāt pat 7000 automašīnu.

Tiek izstrādātas arī hibrīdsistēmas, kas akumulatorus apvieno ar citiem enerģijas un degvielas veidiem. Taizemes kuģošanas pakalpojumu sniedzējs "Precious Shipping" šobrīd strādā pie hibrīda akumulatoru sistēmas izstrādes, kas izmanto gan vēja, gan saules enerģiju.

"Brittany Ferries" Francijā laiž klajā jaunu prāmi, kas, pēc viņu domām, būs pasaulē lielākais hibrīdkuģis. Tas tiek dēvēts par "Saint-Malo" un tā pasažieru uzņemšanas kapacitāte sasniedz 1400 pasažierus, kā arī tas ir pirmais no diviem jaunajiem hibrīda prāmjiem, kas kursēs starp Angliju un Franciju no 2025. gada.

Prāmji var darboties ar sašķidrinātu dabasgāzi (SDG), akumulatoru enerģiju vai abu kombināciju. Kaut arī SDG ir fosilais kurināmais, tas tiek uzskatīts par tīrāku un drošāku kurināmo nekā degvielas uz naftas bāzes.

Zviedrijas uzņēmums "Stena RoRo", kas nodarbojas ar prāmju būvi, saka, ka hibrīdkuģi ir atspēriena punkts nākotnes tehnoloģiju attīstībai, tajā skaitā arī zaļajai degvielai, kurināmā elementiem, lielākiem akumulatoriem un saules vai vēja radītajam dzinējspēkam.

Avots: https://trans.info/

Raksts pārpublicēts SIA Vervo mājas lapā. SIA Vervo ir transporta uzņēmums, kura pamatdarbības veidi ir starptautiskie un vietējie kravu pārvadājumi, transporta pakalpojumi un citi loģistikas risinājumi: autotransporta (sauszemes) kravu pārvadājumi (pilnas kravas, saliktas kravas), aviotransporta (gaisa) kravu pārvadājumi, dzelzceļa kravu pārvadājumi, kuģu (jūras) kravu pārvadājumi, muitas brokeru pakalpojumi, lielgabarīta, negabarīta un smagsvara kravu pārvadājumi, noliktavu pakalpojumi, bīstamo (ADR) kravu pārvadājumi, kravu apdrošināšana, personīgo mantu pārvadājumi.

 

Vervo komandā strādā pieredzējuši un profesionāli speciālisti, kuri prasmīgi un operatīvi palīdzēs izvēlēties labāko risinājumu un atrisināt jautājumus, kas saistīti ar kravu pārvadājumiem un citiem loģistikas pakalpojumiem.

Darba laiki

Birojā - Tīraines iela 1, 3. stāvā


P. 9.00 - 17.30
O. 9.00 - 17.30
T. 9.00 - 17.30
C. 9.00 - 17.30
P. 9.00 - 17.00
Se. - Sv.  - -

Kontakti

  • Adrese: Tīraines iela 1, Rīga, LV-1058

  • Telefons: +371 67674570

  • E-pasts: info@vervo.lv