Piegāžu izaicinājumi ievilksies arī nākamgad

Ekonomikas uzrāviens, kas sekojis pasaules cīņai ar pandēmiju, nozīmējis milzīgu pieprasījumu pēc dažādām izejvielām un detaļām. Savukārt to piedāvājums ne vienmēr šim pieprasījumam spējis tikt līdzi.

Rezultātā dažādu piegāžu problēmas rada riskus daudzmaz vienmērīgam ekonomikas kāpienam augstāk. Tāpat notiekošais var nozīmēt, ka paaugstināta kādu laiku saglabājas inflācija. Faktiski lielas problēmas pasaulē ir dažādas lietas vajadzīgajā apmērā no punkta A nogādāt līdz punktam B, kas kādā brīdī var arvien jūtamāk ietekmēt visu pēcpandēmijas ekonomikas atveseļošanos.

Valdot šādam fonam, piemēram, The Wall Steet Journal izceļ, ka gan ekonomisti, gan biznesa līderi šobrīd prognozē, ka saspringta situācija piegāžu frontē un fiskālo stimulu iedrošināts liels pieprasījums teju pēc visa saglabāsies vismaz līdz šā gada beigām vai ilgāk.

Arī Institute of International Finance prognozes liecina, ka dažādi piegāžu traucējumi, kas globālā mērogā cēluši ražotāju cenas, visticamāk, aktuāli būs arī 2022. gadā. Tas savukārt palīdzēšot vairot bažas par inflāciju. "Tas, kas notiek tagad, ir tādā mērogā, ka pārsniedz jebko, kas noticis nesenā vēsturē," piebilst minētās organizācijas pārstāvji.

Vēl jāatjauno krājumi

Kopumā nu visai daudzi eksperti norāda, ka pat tajā brīdī, kad piedāvājums noķers patērētāju pieprasījumu, situācija piegāžu ziņā var tāpat saglabāties ļoti saspringta. To noteiks tas, ka daudziem uzņēmumiem būs jādomā par savu krājumu atjaunošanu. Jau ziņots, ka šī pandēmija var arī satricināt loģistikas sistēmu pamatus, kuru pēdējos gados populāri bijis būvēt uz just in time (tieši laikā) principu. Tas paredz, ka izejvielas uzņēmums no piegādātājiem saņem līdz ar ražošanas procesa grafiku. Tas savukārt ļauj darboties efektīvāk – ietaupīt uz uzglabāšanas izdevumiem, un vieglāk pamainīt produktu ražošanu. Savukārt pandēmija un tās traucējumi var būt arguments, lai jau laicīgi veidotu pamatīgus vajadzīgo izejvielu un kādu šādu detaļu uzkrājumus (lai būtu neatkarība no kādām piegāžu problēmām vai "melnā gulbja" notikumiem). Tas nozīmētu papildu pieprasījumu pēc noliktavu platībām un attiecīgi šādu izmaksu palielināšanos. Jeb notiek atgriešanās pie "katram gadījumam" (just in case) modeļa. Tas gan ir arī dārgāks pasākums un arī var būt viens no faktoriem, kas balsīs augtāku inflāciju.

Valdot šādam fonam, WSJ raksta: "vēl pirms dažiem mēnešiem lielākā daļa ekonomistu un biznesu vadītāji domāja, ka šī ekonomikas atveseļošanās būs līdzīga tām, kādas tās bijušas pagātnē – vien ar īslaicīgu piegāžu iztrūkumu, kas uz mirkli cēlis cenas līdz tam, kad ražotāji palielināja savus izlaides apjomus. Tomēr pastāvīgais darbaspēka trūkums, kuģošanas aizkavēšanās, augsta izejvielu cena un ļoti spēcīgs patērētāju pieprasījums daudziem licis šo pārdomāt".

"Pat labākā scenārija gadījumā šim (piegāžu problēmām) nākamajos 12 mēnešos nepienāks beigas. Ir ļoti liela iespēja, ka septembrī varēsim novērot daudzu produktu deficītu," spriež, piemēram, Jefferies eksperti un piebilst, ka papildu pieprasījums pēc dažādām lietām nāks komplektā ar jaunā mācību gada sākšanos.

Zīlē inflācijas dabu

Arī pasaules ietekmīgākās centrālās bankas – ASV Federālo rezervju sistēmas (FRS) – vadītājs pagājušonedēļ klāstīja, ka, kā izrādoties, daudz vienkāršāk esot radīt pieprasījumu nekā uz strīpas atgriezt piedāvājumu.

Jānorāda, ka ASV inflācija maijā izrādījās palēkusies jau līdz 5% atzīmei. Savukārt pamatinflācija šajā valstī atradās pie 3,8%, kas ir visvairāk gandrīz 30 gados. Šādus ļoti dāsnas inflācijas mērojumus daļēji izskaidro bāzes efekts (pirms gada ekonomika piedzīvoja piespiedu šoka terapiju).

Pagaidām FRS un arī citas centrālās bankas norāda, ka daļai no inflāciju balstošajiem faktoriem ir pārejoša daba. Kopumā gan FRS norādījusi, ka inflācija īstermiņā var pārsniegt tās prognozes, ko var noteikt tieši dažādi piegāžu traucējumi un pudeles kakla efekti. Arī finanšu tirgus dalībnieki mēģina sagremot jauno augstākas inflācijas scenāriju. Inflācijai esot lielākai, var rasties arī arvien lielākas šaubas par minēto tās pārejamības dabu.

ASV savā ekonomikas ciklā Eiropai ir solīti priekšā. Tādējādi Eiropai pēdējiem daudziem gadiem arvien neierastāki inflācijas mērījumi, ja nenotiek kādi brīnumi, arī ir vien priekšā. Maijā eirozonas inflācija pieauga līdz 2%, kas tehniski jau ir virs ECB mērķa līmeņa. ECB paredz, ka "bāzes scenārija" gadījumā vidējā inflācija eirozonā šogad būs 1,9% apmērā un nākamgad – 1,5% apmērā (prognozes koriģētas uz augšu).

Ja vēl runā par FRS, tad pagājušonedēļ ASV centrālie baņķieri deva mājienus, ka tie ir nobrieduši ātrākai ASV dolāru likmju palielināšanai. Šobrīd tiek uzskatīts, ka pasaulē ietekmīgākā centrālā banka savas procentu likmes sāks paaugstināt 2023. gadā, un tas varētu notikt divas reizes. Pirms tam tika lēsts, ka FRS savas likmes neskars vismaz līdz 2024. gadam. Kopumā FRS vadība pauda optimismu par straujo ekonomikas atgūšanos. Tomēr, lai šī atgūšanās nepāraugtu burbulī ar ļoti augstu inflāciju, FRS acīmredzami saskata vajadzību sākt gatavot vidi likmju paaugstināšanai. No FRS politikas lielā mērā var būt atkarīga naudas cena visās citās pasaules malās. FRS arī runāja par nepieciešamību samazināt savu aktīvu uzpirkšanu, kas šobrīd mēnesī ir 120 miljardu ASV dolāru apmērā. Reaģējot uz šādiem jaunumiem, zemāk planēja daudzu akciju cena.

Dolāra likmju palielināšana pašā savā būtībā liecinātu par to, ka FRS vadība ir pārliecināta par ASV tautsaimniecības stabilāku nostāšanos uz savām kājām. No otras puses – tas nozīmē, ka sācies potenciāli neskaidrs pārejas periods, kad tiek mazināta milzīgā atkarība no ekstra sildošas monetārās politikas. Faktiski var sanākt pat tā, ka labi dati finanšu tirgū audzē stresu un rada lieku viļņošanos, jo tiek uzskatīts, ka centrālajām bankām vēl pat ātrāk nāksies pārtraukt balstīt ekonomiku un finanšu tirgus un tā vietā vairāk domāt par inflācijas ierobežošanu.

Avots: https://www.db.lv/

Raksts pārpublicēts SIA Vervo mājas lapā. SIA Vervo ir transporta uzņēmums, kura pamatdarbības veidi ir starptautiskie un vietējie kravu pārvadājumi, transporta pakalpojumi un citi loģistikas risinājumi: autotransporta (sauszemes) kravu pārvadājumi (pilnas kravas, saliktas kravas), aviotransporta (gaisa) kravu pārvadājumi, dzelzceļa kravu pārvadājumi, kuģu (jūras) kravu pārvadājumi, muitas brokeru pakalpojumi, lielgabarīta, negabarīta un smagsvara kravu pārvadājumi, noliktavu pakalpojumi, bīstamo (ADR) kravu pārvadājumi, kravu apdrošināšana, personīgo mantu pārvadājumi.