Kā Suecas kanālā iesprūdušais kuģis ietekmē kravu pārvadājumu nozari?

SIA Vervo sadarbības partneriem noteikti nav garām paskrējis pēdējā laika notikums, kas iespējams atstās ievērojamu iespaidu uz starptautisko kravu pārvadājumu nozari. Pirms vairākām dienām pasaules nozīmīgākajā Suecas kanālā, kas savieno Eiropu un Āziju, sagriezās viens no lielākajiem konteineru kuģiem pasaulē, iestrēgstot uz sēkļa. Kā vērtē eksperti, šis traģikomiskais notikums atgādina pludmalē izskalotu vali, taču šajā gadījumā tas apdraud visu pasaules tirdzniecību, jo iestrēgušais konteineru kuģis var izraisīt kravu īpašniekiem sāpīgu domino efektu.

Kā tas notika?

Šī gada 23.marta rītā 220 000 tonnu smagais konteineru kuģis “Ever Given”, kas ceļoja uz Roterdamas ostu Nīderlandē, uzskrēja uz sēkļa spēcīga vēja ietekmē, tādējādi aizšķērsojot Suecas kanālu pa diagonāli un bloķējot kuģu satiksmi abos virzienos. Konteineru kuģis ir 400 metrus garš un spēj vienlaicīgi pārvadāt ap 20 000 konteineru. Lai spētu iztēloties attālumu no viena kuģa gala līdz otram, tad varam pielīdzināt šo attālumu garākajai sprinta distancei vai pusei no Dienvidu tilta.

Risks starptautiskajiem kravu pārvadātājiem

Ņemot vērā neveiklo situāciju un kuģa lielumu, pastāv risks, ka kuģa izkustināšana varētu ilgt nedēļas un tas varētu būt liels trieciens jau tā cietušajai pasaules tirdzniecībai Covid-19 pandēmijas dēļ. Šobrīd abos kanāla galos, gan Sarkanās jūras pusē, gan Vidusjūras pusē izveidojies pēdējo gadu laikā lielākais sastrēgums. Aptuveni 156 milzīgi konteineru kuģi, gāzes tankkuģi, naftas kuģi un sauskravu kuģi gaida, kad atbrīvosies ceļš, lai kravu pārvadājumi var turpināties. Diemžēl, nav paredzams, cik ilgā laikā Suecas jūras ceļš tiks atbrīvots, tādēļ veidojas neskaidra situācija – kā rīkoties citiem kravu pārvadātājiem? Ja tuvākajā laikā kuģis netiks izcelts no sēkļa, transporta un loģistikas uzņēmumiem steidzami būs jāpārplāno maršruti. Neizmantojot Suecas kanālu starptautiskajiem kravu pārvadājumiem, kravas transportēšanas ilgums, apbraucot apkārt Āfrikai, tiek pagarināts par vismaz nedēļu, kas var radīt kravu piegāžu aizkavēšanos.

Suecas kanāla nozīme pasaules tirdzniecībā 

1869.gadā mākslīgi veidotais Suecas kanāls ir īsākais jūras ceļš starp Eiropu un Āziju, samazinot veicamo attālumu par 43%. Kanāla garums ir 193 kilometri un katru gadu kravu pārvadājumi pa šo kanālu veido 12% visu pasaules preču. Rupji rēķinot, visa gada garumā caur Suecas kanālu izbrauc vairāk nekā 50 kuģu dienā, gadā veidojot vairāk nekā vienu miljardu tonnu kravas. Kanāls ir pasaules tirdzniecībai svarīgs posms jau kopš tā rašanās, jo, to izmantojot, tiek būtiski samazinātas kravas transportēšanas izmaksas un veicināta globalizācija.

Transporta un loģistikas uzņēmums SIA Vervo cer, ka konteineru kuģa glābšana būs operatīva un neradīs ilglaicīgas negatīvas sekas kravu pārvadājumu nozarē. Neskatoties uz Suecas kanāla bloķēšanu un jūras transporta sarežģījumiem, SIA Vervo starptautiskie kravu pārvadājumi var tikt veikti, izmantojot citus transporta veidus. Mūsu piedāvājumā ir gan sauszemes kravu pārvadājumi, gan dzelzceļa kravu pārvadājumi, gan arī avio kravu pārvadājumi. Ja Jums ir krava, mēs to nogādāsim droši, ērti un izdevīgi. Piesaki savu kravu jau tagad: Šī e-pasta adrese ir aizsargāta no mēstuļu robotiem. Pārlūkprogrammai ir jābūt ieslēgtam JavaScript atbalstam, lai varētu to apskatīt.!

Fotogrāfijas avots: https://www.airbus.com/space.html; https://twitter.com/AirbusSpace/status/1375078054884749318/photo/2