Uzņēmēji un arodbiedrības nemierā ar iecerēto ES kravas pārvadājumu reformu

Autopārvadātāji no vairākām Centrālās un Austrumeiropas valstīm ceturtdien, 10. janvārī, gatavojas sarīkot protestu pie Eiropas Parlamenta ēkas Briselē. Uzņēmēji iebilst pret topošo kravas autopārvadātāju reformu. Viņuprāt, piedāvātie noteikumi pārlieku diskriminē uzņēmumus no Eiropas nomalēs esošajām valstīm. Turpretī arodbiedrībām nepatīk, ka šoferiem netiek nodrošinātas pietiekamas sociālās garantijas.

ĪSUMĀ:
ES kravas pārvadājumu reformu atbalstīja dalībvalstu ministri; Latvija bija pret.
Daudzas ES “nomales valstis” reformu uzskata par neizdevīgu.
SM neapmierina prasība automašīnai ik pēc 4 nedēļām atgriezties savā valstī.
Rietumvalstis vēlas panākt, ka, ja vadītāji atrodas viņu teritorijā, tad arī algām ir jābūt tikpat lielām kā pie viņiem.

Kravu pārvadātāji rīkos protestus pie Eiroparlamenta.

Reformu kritizē arodbiedrības, bet to intereses ir pretējas uzņēmēju nostājai.
Cīņa par Eiropas autopārvadājumu nozares reformu jeb tā dēvēto Mobilitātes pakotni no Eiropas Savienības (ES) valstu ministru galda ir pārcēlusies uz Eiropas Parlamentu. Decembra sākumā satiksmes ministri ar balsu vairākumu atbalstīja savu reformas piedāvājumu.

Latvija toreiz balsoja “pret”, jo Satiksmes ministrija (SM) uzskata, ka mūsu pārvadātājiem jaunie noteikumi nav izdevīgi. Un arī tagad Eiropas Parlamenta Transporta komitejas deputāts Roberts Zīle no Nacionālās apvienības nav pārāk optimistisks.

“Godīgi sakot, es neparedzu labu rezultātu. Mēs centīsimies, cik spēsim. Bet es neizslēdzu, ka viens no rezultātiem varētu būt, ka šajā parlamentā nepieņems pozīciju par šo. Un jaunais parlaments pieņems savu pozīciju vēlāk, kas varētu būt sabalansētāka. Jo neslēpsim, ka absolūti lielākā daļa parlamenta ir priekšvēlēšanu gaidās. Un deputāti balso faktiski tikai ar vienu mērķi, lai izpatiktu savam potenciālajam elektorātam,” norādīja Zīle.

Lai paustu savu nostāju, vairāki kravu pārvadātāji no Bulgārijas un citām Eiropas nomalē esošajām valstīm plāno sarīkot protestu pie Eiropas Parlamenta ēkas Briselē. Daži rokās turēs saukļus arī latviski.

Protestus visu šo nedēļu rīko arī šoferu arodbiedrības. To ietvaros pirmdien Beļģijā tika daļēji bloķēti vairāki lielceļi. Tomēr arodbiedrības cīnās gandrīz par diametrāli pretējo iznākumu nekā Centrālās un Austrumeiropas valstu pārvadātāji.

Viens no strīdīgākajiem jautājumiem, piemēram, ir, vai ļaut šoferiem pavadīt savu garo atpūtas laiku kravas automašīnā. Eiropas Transporta darbinieku federācijas prezidents Franks Morēls uzstāj, ka tas nav pieņemami. Darba devējam būtu jānodrošina šoferiem viesnīcas numurs.

“Tagad šoferi mēdz būt ceļā trīs, četrus vai pat piecus mēnešus. Un viņi pavada savu garo atpūtas laiku kravas automašīnā. Es aicinu jūs to pamēģināt. Es tiešām aicinu, gan jūs, gan komisāri, gan visus pārējos padzīvot kravas automašīnā trīs mēnešus. Turpat gulēt, turpat ēst, turpat mazgāt veļu un būt bez dušas. Tā ir nopietna problēma,” norādīja Morēls.

Turpretī Zīle uzskata, ka viesnīcu un moteļu kvalitāte bieži vien ir pārāk zema. Tādēļ būtu nepieciešams pārejas periods.

“Būsim atklāti: Eiropas Savienības lielajos kravu pārvadājumu tirgos nav pietiekami daudz drošu parkošanās [vietu] smagajām automašīnām, un nav arī hosteļu vai hoteļu (ja tos tā var saukt, kur guļ vairāki šoferi vienā istabā). Vai tās ir labākas atpūtas tiesības par modernām automašīnām? Un otrs risks - ja šoferim blakus nav apsargātas stāvvietas, kur atstāt viņa kravu, tad tas nozīmē, ka viņš par to atbild, ja viņu izzog vai kā citādi samazina viņas vērtību,” norādīja Zīle.

Vēl viena cīņa ir par to, cik garam būtu jābūt šoferu atpūtas laikam. Alēns Sitūrs no Francijas Vispārējās darba konfederācijas ir pārliecināts, ka viens no pašreizējiem piedāvājumiem novedīs pie lielāka satiksmes negadījumu skaita.

“No ceļu satiksmes drošības noteikumu viedokļa piedāvātais risinājums ir ļoti slikts. Tikai 48 atpūtas stundas pēc trīs nedēļu darba ir krietni par maz. Cilvēki, kuri atrodas pie stūres, būs ļoti noguruši. Un mēs arodbiedrībā vienmēr sakām, ka nogurums nogalina. Un ar šo priekšlikumu tā tas arī būs,” brīdināja Sitūrs.

Savukārt Zīle un arī Satiksmes ministrija nav apmierināti ar ideju, ka ne tikai šoferiem, bet arī kravas automašīnām turpmāk ik pa četrām nedēļām varētu nākties atgriezties uzņēmuma reģistrācijas valstī.

Zīle pauda, ka tas ir pretrunā gan ar ekonomisko loģiku, gan ar cīņu pret klimata pārmaiņām, jo uz ceļiem būs vairāk tukšu kravas automašīnu.

“Bet arodbiedrību lobijs, vai, pareizāk sakot, rietumvalstu protekcionisma lobijs ir tik spēcīgs, ka vēlas to aizliegt, zinot, ka tādējādi viņi izspiedīs no tirgus daudzas periferiālo valstu kompānijas. Es ļoti ceru, ka izdosies kādu kompromisu atrast, bet tās cerības kopumā nav pārāk lielas,” atzina Zīle.

Un, visbeidzot, strīdi ir arī par to, kādas algas būtu jāmaksā šoferiem. Rietumvalstu pārstāvji uzstāj, ka, ja vadītāji atrodas viņu teritorijā, tad arī algām ir jābūt tikpat lielām kā pie viņiem.

Tiek minēti gadījumi ar dažādām pastkastīšu kompānijām, kad uzņēmumi ir tikai reģistrēti, piemēram, Rumānijā vai Bulgārijā, bet visu savu darbību veic Vācijā, maksājot šoferiem rumāņu vai bulgāru algas. Savukārt Austrumu un Centrāleiropas valstis uzstāj uz dažādiem izņēmumiem.

Strīdi ir tik lieli, ka šobrīd nevar paredzēt, vai autopārvadājumu nozares reforma patiešām ceturtdien pavirzīsies uz priekšu.

Avots: https://www.lsm.lv/

Raksts pārpublicēts SIA Vervo mājas lapā. SIA Vervo ir transporta uzņēmums, kura pamatdarbības veidi ir starptautiskie un vietējie kravu pārvadājumi, transporta pakalpojumi un citi loģistikas risinājumi: autotransporta (sauszemes) kravu pārvadājumi (pilnas kravas, saliktas kravas), aviotransporta (gaisa) kravu pārvadājumi, dzelzceļa kravu pārvadājumi, kuģu (jūras) kravu pārvadājumi, muitas brokeru pakalpojumi, lielgabarīta, negabarīta un smagsvara kravu pārvadājumi, noliktavu pakalpojumi, bīstamo (ADR) kravu pārvadājumi, kravu apdrošināšana, personīgo mantu pārvadājumi.

Turpinot lietot lapu, Jūs piekrītat sīkdatņu izmantošanas noteikumiem. Iepazīties ar noteikumiem. Lietošanas noteikumi.