Pašlaik Latvija eksporta apjomos atpaliek no Igaunijas un Lietuvas, jo Latvijas eksports veido 63% no IKP, kamēr Igaunijai tie ir 78%, bet Lietuvai 80%. Kādā veidā šo eksporta attiecību vislabāk varētu mainīt par labu Latvijai? Izvēloties eksporta nozares, kurās esam konkurētspējīgi, varam eksportēt gudri, radot inovatīvus un zinātņietilpīgus produktus.
Seko līdzi kravu pārvadājumu un loģistikas nozares jaunākajām aktualitātēm. Regulāri atjaunojam informāciju par izmaiņām likumos un satiksmē tepat Latvijā un visā pasaulē. Veicam arī ikgadējos kravu pārvadājumu pārskatus, iekļaujot importa un eksporta datu apkopojumu, kas attiecas uz kravu pārvadājumu un loģistikas nozari Latvijas un pasaules mērogā.
Papildus tam, transporta un loģistikas uzņēmums SIA Vervo vienmēr sniedz savu vērtējumu un ieteikumus klientiem un sadarbības partneriem. Interesējamies arī par inovācijām transporta nozarē un aprakstām SIA Vervo sadarbības partneru jaunumus.
Oficiālie statistikas dati par apstrādes ražošanas izmaiņu apjomiem nav sevišķi iepriecinoši. Kopumā apstrādes rūpniecības produkcijas izlaide oktobrī salīdzinājumā ar šo pašu mēnesi pērn ir sarukusi par 1,4%, taču gada desmit mēnešu periodā salīdzinājumā ar šo laika periodu pērn, rēķinot salīdzināmajās cenās (tātad runa ir par “tīro” ražošanas kāpumu), mūsu valsts lielākā ekonomikas nozare piedzīvojusi 3% vērtu izaugsmi, liecina Centrālās statistikas pārvaldes dati.
Covid-19 pandēmijas pīķa laikos kravu pārvadājumi bija viena no tām nozarēm, kas no ierobežojumiem cieta vismazāk, jo preces starp ražotājiem un pircējiem bija jāpārvadā jebkādos apstākļos. Tagad, kad diktātu globālajos notikumos pārņēmušas Krievijas agresijas sekas, izmaiņas piedzīvo arī kravu pārvadājumi. Daļai nākas pārorientēt braukšanas virzienus, un pastiprinās cīņa gan par klientiem, gan autovadītājiem.
Kravu pārvadājumi ar sauszemes un cauruļvadu transportu šā gada deviņos mēnešos salīdzinājumā ar 2021. gada deviņiem mēnešiem saglabājušies iepriekšējā gada līmenī, bet ar jūras transportu pieauguši, liecina Centrālās statistikas pārvaldes dati. Ar sauszemes un cauruļvadu transportu pārvadāja 77,8 miljonus tonnu (milj.t) kravu, par 0,2% mazāk nekā pirms gada un par 7,6% vairāk nekā 2020. gada deviņos mēnešos, bet par 12,3% mazāk nekā 2019. gadā.
Nav noslēpums, ka patlaban piedzīvojam sarežģītus apstākļus: ir grūti prognozēt energoresursu cenas, Eiropā pieprasījums pēc precēm un pakalpojumiem var sākt stagnēt vai pat samazināties. Ko darīt, lai veiksmīgi pārdzīvotu ekonomikas kritumu un iziet no tā kā uzvarētājiem, stāsta trīs uzņēmumu – veiksmīgu eksportētāju – pārstāvji, kas ir saņēmuši Latvijas investīciju un attīstības aģentūras balvas ikgadējā Eksporta un inovācijas balvas konkursā, kā arī Latvijas eksportētāju asociācijas valdes priekšsēdētājs, uzņēmējs Mārtiņš Tiknuss.
Ceturto daļu CO2 pēdas uz Eiropas ceļiem atstāj smagais komerctransports. Tāpēc rodas jautājums – kad tas kļūs videi saudzīgāks, respektīvi – ar ko un kad tiks aizstāta dīzeļdegviela? Lai atbildētu uz šo jautājumu, uzmanība jāpievērš trim galvenajiem aspektiem – no kā ražot ilgtspējīgu degvielu, kā tai izveidot labu infrastruktūru un kā pārliecināt lielo autoparku uzņēmumus.
Laikā, kad, satumstot novembra debesīm, ļaudīs tomēr uzdzirkstī patriotisms un lepnums par savu valsti, nereti tiek salīdzināta mūsdienu Latvija ar to, kāda tā bija pagājušā gadsimta trīsdesmitajos gados pirms PSRS okupācijas. Daudzi to uztver kā labklājības laiku, lai gan turība ir visai relatīvs jēdziens, tāpat kā iespējas paust savu viedokli.
Pagājušā gada beigās ostu pārslodze izraisīja nopietnus piegādes traucējumus vispasaules piegādes ķēdēs un lielākajā daļā veikalu visaktīvākajā pārdošanas sezonā – Melnajā piektdienā un Ziemassvētkos, preces nesasniedza savu pircēju. Tomēr automatizācija un inovācijas, kuras jau šobrīd izmanto Ķīnas ostās, nākotnē spēs novērst šo problēmu.
Starptautisko preču pārvadājumu noteikumus regulē ANO konvencija par starptautiskajiem kravu pārvadājumiem jeb CMR. Šo konvenciju ir apstiprinājušas gan vairums Eiropas valstu, gan arī citas valstis. Preču ražošanas uzņēmumi, to pārdevēji, kravas automašīnu šoferi un kravas saņēmēji izmanto CMR pavadzīmi, kas sevī ietver informāciju par pārvadājamām precēm un to nosūtītājiem un saņēmējiem.
"Iveco Group" komerciālo transportlīdzekļu zīmols "Iveco" un "Nikola Corporation" sāk jaunu ēru nulles emisiju transportā, tirgū laižot "Nikola Tre BEV" un izstādē "IAA Transportation 2022" pirmo reizi parādot "Nikola Tre" kravas auto beta versiju ar ūdeņraža degvielas šūnu elementiem. Izstādes apmeklētāji varēja arī apskatīt abu kravas auto paraugdemonstrējumus āra zonā un izmēģināt "Nikola Tre BEV", lai izbaudītu tā veiktspēju, komfortu un uzlabotās funkcijas.
Šonedēļ vairāki lielāka izmēra kravas kuģi ienākuši Tirdzniecības kanālā, kur pēdējā laikā tādi peldlīdzekļi parādās reti, jo kanālu pamatā izmanto zvejnieki un jahtas, vēsta Liepājas SEZ.
Pie paša Tramvaja tilta pietauvots 90 metrus garais kuģis “Wilson Perth”, no kura ostas celtņi izkrauj kravu. Ģeopolitisko notikumu ēnā vietējie ražošanas uzņēmumi spiesti mainīt kravu piegādes ķēdes, un zem Norvēģijas karoga kuģojošais milzis no Spānijas atvedis metāla produkciju, kas iepriekš tika vesta no Baltkrievijas un Krievijas.
Lai sekmētu kravu dokumentu un datu aprites digitalizāciju un attīstītu ostu un loģistikas procesu automatizāciju, Rīgas brīvostas pārvaldes vadībā tiek veidota integrēta koplietošanas platforma multimodālo kravu pakalpojumu nodrošināšanai jūras un sauszemes kravām, tostarp nodrošinot datu apmaiņu ar esošām valsts nozīmes informācijas sistēmām.