Loģistika
Loģistika
Uz priekšu virzās iecere par valsts loģistikas uzņēmuma izveidi un plānots, ka jaundibināmais VAS "Gateway Latvia" (GL) darbosies kā pilnvērtīgs starptautiska līmeņa transporta un loģistikas tirgus spēlētājs, pirmdien raksta "Dienas Bizness" (DB).

Kā laikrakstam norādījis šīs idejas virzītājs, satiksmes ministra padomnieks Kaspars Briškens, septembra beigās galīgo variantu vēlreiz prezentēs Latvijas Ostu, tranzīta un loģistikas padomē, un tad institūcijas dibināšanas dokumentu paketi virzīt izskatīšanai valdībā. Savukārt loģistikas centra "Atlas" vadītājs Mihails Fridmans DB norādījis, ka ar šo projektu pastāv monopolisma un korupcijas riski. Idejas virzītāji uzsver, ka šobrīd Eiropas loģistikas tirgū gandrīz visi lielākie spēlētāji ir valsts akciju sabiedrības.

Latvijas piegādes ķēžu klastera iniciators Normunds Krūmiņš kā piemērus laikrakstam minējis DHL, "DB Schenker" (Vācija), "Itella" (Somija), "TNT" (Holande), "SNCF" (Francija), "ExpressInterfracht" (Austrija). Nopietnus loģistikas spēlētājus valsts paspārnē veido arī Krievija, Kazahstāna un Baltkrievija. Tādēļ arī Latvijai ir nepieciešams stratēģiskais aģents, līgumslēdzējs gan starptautiskajā, gan vietējā tirgū, nodrošinot iesaistītajām pusēm augstāku izpildes un norēķinu drošību, piebilst Briškens. Savukārt pakāpeniski ap šo institūciju veidosies integrēts nozares klasteris, kamēr GL veicinās un nodrošinās koordinētu sadarbību starp valstij piederošo loģistikas aktīvu pārvaldītājiem un privāto sektoru.

Savukārt Fridmanis norādījis, ka situācijās, kad valsts grib izveidot sava veida monopolu, tas vienmēr ir bīstami. Kas tad būs tie lielie spēlētāji, ar ko GL runās, viņš retoriski jautā. Tāpat valsts ierēdņiem kā starpniekiem šeit pavēršoties lieliskas korupcijas iespējas un ārvalstīs šāda monopolista loģistikas jomā nav. Līdzīgu domu laikrakstam paudusi kāda ievērojama loģistikas nozares uzņēmuma pārstāvis, kurš savu vārdu atklāt nevēlējies.Viņaprāt, šī iecere vispār nedarbosies, jo valsts iejaukšanās brīvajā tirgū ne pie kā laba nekad nav novedusi. Jārēķinās arī ar to bīstamību, ka valstij arvien ir tieksme neautorizēti paplašināt savas funkcijas. Plānots, ka GL ikdienas darbu vadīs valde, kura sastāvēs no trim locekļiem, bet kopējais darbinieku skaits nav plānots lielāks par 10–15.

Sākotnējo finansējumu, galvenokārt personāla un mārketinga izmaksas, plānots nodrošināt no valsts budžeta, pakāpeniski pārejot uz pilnīgu pašfinansējumu. GL būs kompleksais līgumslēdzējs no Latvijas puses, apkopojot savā piedāvājumā visu nepieciešamo pakalpojumu klāstu, kuru faktiski nodrošinās jau esošie tirgus dalībnieki, piemēram, konsolidējot 10 nelielu autopārvadātāju, trīs noliktavu un četru muitas brokeru resursus vienotā pakalpojumu paketē, jo neviens stratēģiska līmeņa starptautiskais klients nebūs gatavs slēgt 17 dažādus atsevišķus līgumus, skaidrojis Briškens. Plānots, ka GL modelis ar laiku tiks papildināts ar ombuda institūciju, kuras funkcijas varētu pildīt Transporta un tranzīta nozares asociāciju sadarbības padome.

Avots: www.delfi.lv

Raksts pārpublicēts SIA Vervo mājas lapā. SIA Vervo ir transporta uzņēmums, kas piedāvā starptautiskos un vietējos kravu pārvadājumus, transporta pakalpojumus un citus loģistikas risinājumus: autotransporta (sauszemes) kravu pārvadājumi (pilnas kravas, saliktas kravas), aviotransporta (gaisa) kravu pārvadājumi, dzelzceļa kravu pārvadājumi, kuģu (jūras) kravu pārvadājumi, muitas brokeru pakalpojumi, lielgabarīta, negabarīta un smagsvara kravu pārvadājumi, noliktavu pakalpojumi, bīstamo (ADR) kravu pārvadājumi, kravu apdrošināšana.

Turpinot lietot lapu, Jūs piekrītat sīkdatņu izmantošanas noteikumiem. Iepazīties ar noteikumiem. Lietošanas noteikumi.