Kravu pārvadājumiPārvadātāji: Eirovinjeti var ieviest, ja tiek samazināts jau uzliktais nodokļu slogs

Par eirovinjetes jeb maksas par ceļiem ieviešanu no nākamā gada 1.jūlija pārvadātāju domas dalās, viennozīmīgi gan esot skaidrs, ka, ieviešot eirovinjeti, jāsamazina kravu transporta īpašniekiem jau uzliktais nodokļu slogs.

Kā biznesa portālam "Nozare.lv" norāda satiksmes ministrs Anrijs Matīss, viņš ir pārliecināts, ka no nākamā gada vinjete ir jāievieš. Satiksmes ministrija gan esot gatava kravu pārvadātājiem nākt pretī un tām kategorijām, uz kurām attieksies vinjetes iegāde, samazināt transportlīdzekļu lietošanas nodevu, lai ietekme būtu pēc iespējas mazāka. Viņš gan atgādina, ka vinjeti nāksies iegādāties visiem transportlīdzekļiem, kuru pilna masa ir lielāka par 3500 kilogramiem un kuri gribēs pārvietoties pa galvenajiem valsts ceļiem.

Ministrs skaidro, ka Baltkrievija jau šovasar esot ieviesusi nodevas un arī Krievija gatavojas tās ieviest. Matīss uzskata, ka tas būtu tikai taisnīgi, ja nodeva būtu jāmaksā visiem, arī Latvijā. Turklāt Krievija esot paziņojusi, ka maksas ceļi tiks ieviesta jau no nākamā gada. "Pēdējie argumenti ir zuduši, turklāt ceļiem ir vajadzīga nauda un šī ceļu maksa tiks novirzīta ceļiem," uzsver Matīss.

Pašu pārvadātāju domas par ceļu maksas ieviešanu dalās. Latvijas autopārvadātāju nacionālā asociācijas izpilddirektors Oskars Juhnevičs norāda, ka ideju ieviest maksu par ceļiem vērtē negatīvi, jo ceļu infrastruktūra netiek uzlabota. Savukārt, lai ņemtu maksu par ceļiem - tie vispirms ir jāsalabo. Tas esot tāpat kā veikalā pērkot maizi - maksā tad, kad maize ir. Uzņēmējs arī norāda, ka tāpat nav atrisināts jautājums par stāvlaukumu ierīkošanu šoseju malās. Ja sākumā likumā bija paredzēts, ka no akcīzes nodokļa ceļiem tiks novirzīti 60%, 70% vai 80% ceļu uzturēšanai, sakārtošanai un jaunu ceļu būvēšanai, tad patlaban šis procents esot ļoti mazs un šādā veidā ceļu infrastruktūra vispār sabrukšot. No eirovinjetēm labākā gadījumā tiekot plānots iekasēt gadā 10 miljonus latu, un labākajā gadījumā par šiem līdzekļiem varēšot uzbūvēt tikai 10 kilometrus jaunu asfaltētu ceļu gadā. Toties Latvijas pārvadātājiem būšot gadā būšot jāmaksā papildu no 400 līdz 700 eiro. Pārvadātāju pārstāvis uzsver, ka jau tagad ir jāmaksā ceļu uzturēšanas nodoklis, tāpat jāmaksā par tehnisko apskati. Uz vietējiem pārvadātājiem gulstoties arvien lielāks un lielāks slogs.

Uzņēmējs Kalvis Vītoliņš savukārt uzskata, ka maksas par autoceļiem ieviešana ir vienīgais veids, kā iekasēt līdzekļus no tām mašīnām, kas izbrauc cauri Latvijai, jo pretējā variantā par ceļiem maksā tikai vietējie. Vītoliņš skaidro, ka vieglās mašīnas faktiski maksā par to, ka svešas smagās mašīnas izdangā Latvijas ceļus. Arī benzīnu tās iepildot Krievijā vai Polijā un caur Latviju izbrauc tikai cauri. "Ja līdz šim vieglās mašīnas uzturēja ceļus, tad tagad kravu pārvadātāji - ceļu īstie lietotāji - maksās," uzver uzņēmējs. "Protams, šis priekšlikums skars auto nozari, bet tas ir vismaz taisnīgs risinājums," secina Vītoliņš.

Līdzīgās domās ir SIA "DSV Transport" izpilddirektors Jānis Meikulāns. Šis valdības lēmums mūs skars tieši, un tas sadārdzinās izmaksas attiecībā uz kravu pārvadājumiem, tomēr esmu par eirovinjetes ieviešanu, uzsver uzņēmējs. "No patriotiskā viedokļa, ja vērtē, tad ceļi ir katastrofālā stāvoklī, līdz ar to kaut kādu līdzekļus vajag piesaistīt un iegūt naudu ceļu sakārtošanai no tām mašīnām, kas brauc tranzītā cauri Latvijai," uzsver Meikulāns. Viņš gan arī atzīst, ka Latvijā kravas mašīnu īpašnieki jau maksā vienu nodokli un tad esot jāsaprot, vai vajag divus nodokļus. Piemēram, vai ir nepieciešams maksāt vienreiz gadā iekasējamo transportlīdzekļu nodokli. "Šis jautājums ir jāpārskata, bet tas, ka jāliek maksāt Krievijas un Lietuvas pārvadātājiem, tas ir atbalstāmi. Latvijas autopārvadātāji jau maksā gan Lietuvā, gan Polijā," uzsver uzņēmējs.

Eirovinjetes maksāšanas un administrēšanas, kā arī samaksas kontroles kārtība Latvijā tika izstrādāta jau 2009.gada sākumā, taču tās ieviešana tika atlikta vismaz trīs reizes. Pēdējo reizi tā tika atlikta 2010.gadā līdz 2014.gada sākumam.

Patlaban Satiksmes ministrijas izstrādājos grozījumos paredzēts, ka atkarībā no dažādiem faktoriem nodeva transportlīdzekļiem no 3500 kilogramiem var svārstīties no 400 līdz 925 eiro (655 latiem) gadā. Tāpat noteikta arī dienas, nedēļas un mēneša likme. Piemēram, dienas likme svārstās no astoņiem līdz 11 eiro.

20.augustā valdība konceptuāli jau atbalstīja Satiksmes ministrijas priekšlikumu no nākamā gada jūlija ieviest autoceļu lietošanas nodevu. Savukārt grozījumi Autoceļu lietošanas nodevas likumā izsludināti pagājušajā nedēļā Valsts sekretāru sanāksmē un tālāk tiks skatīti valdībā un Saeimā.

Avots: www.nozare.lv

Raksts pārpublicēts SIA Vervo mājas lapā. SIA Vervo ir transporta uzņēmums, kas piedāvā starptautiskos un vietējos kravu pārvadājumus, transporta pakalpojumus un citus loģistikas risinājumus: autotransporta (sauszemes) kravu pārvadājumi (pilnas kravas, saliktas kravas), aviotransporta (gaisa) kravu pārvadājumi, dzelzceļa kravu pārvadājumi, kuģu (jūras) kravu pārvadājumi, muitas brokeru pakalpojumi, lielgabarīta, negabarīta un smagsvara kravu pārvadājumi, noliktavu pakalpojumi, bīstamo (ADR) kravu pārvadājumi, kravu apdrošināšana.

Image

Turpinot lietot lapu, Jūs piekrītat sīkdatņu izmantošanas noteikumiem. Iepazīties ar noteikumiem. Lietošanas noteikumi.