Autopārvadājumu apjomos vērojams kāpums
Tikmēr autopārvadājumos 2013. gada sākumā par spīti konjunktūras pārmaiņām ir pārsteidzoši augsts pieauguma temps. Tā 2013. gada 1. ceturksnī kravu apgrozījums salīdzinājumā ar 2012. gada atbilstošo periodu pieauga par 12.6%.
Izaugsmi virzīja kravu apgrozījuma pieaugums starptautiskajos pārvadājumos (14.0%), kamēr iekšzemes pārvadājumu pieauguma temps bija zemāks (7.2%). Šāds pieauguma temps pats par sevi nav uzskatāms par pārsteigumu (ja raugāmies, vēsturiski, tad 12% tāds nieks vien ir), tomēr nozares eksperti atzīst, ka realitātē pieaugums šķiet ir nedaudz zemāks.
Autopārvadājumu gadījumā ar analītiku veicas vissliktāk – trūkst datu par kravu pārvadājumu struktūru, proti, kādas kravas un kam tiek pārvadātas. Šāds kravu dalījums pieejams vien gada griezumā, ne ceturkšņos, tādējādi informācija ienāk ar ievērojamu novēlošanos. Skaidrs, ka pēdējos ceturkšņos autopārvadājumu pieaugums kaut kādā mērā ir bijis pateicoties veiksmīgajai lauksaimniecības ražai – galvenokārt tieši autopārvadājumi tiek izmantoti lauksaimniecības produktu nogādāšanai līdz lielajiem transporta mezgliem – ostām, dzelzceļam. Tomēr statistika rāda, ka šobrīd aug tieši starptautisko pārvadājumu ietekme, kas šķiet mazliet dīvaini esošās starptautiskās konjunktūras apstākļos. Iespējams te tiešām loma ir dzelzceļa kapacitātes ierobežojumiem.
Autopārvadātāji joprojām sūdzas par muitas procedūrām, autopārvadājumu atļaujām uz Krieviju (arī šobrīd aktualizējusies problēma ar TIR karnetēm), VIDu, garajām rindām, pārbaudēm – vienvārdsakot – par pārāk birokratizētu procedūru.
Rezumējums
Manu interesi par transporta nozares datiem izsauca apstāklis, ka CSP publicētajos iekšzemes kopprodukta datos transporta nozares pievienotās vērtības pieaugums joprojām saglabājas pozitīvs. Tā 2013. gada 1. ceturksnī transporta un uzglabāšanas nozares pievienotās vērtības gada pieauguma temps bija +4.3%. Tajā pašā laikā, operatīvā nozares informācija liecināja par pretējiem procesiem. Paskaitīsim – šajā pašā periodā, ostās kravu apgrozījums samazinājās par 5.3%, kravu apgrozība dzelzceļā – par 11.2%. Pasažieru apgrozība dzelzceļā pieauga par 1.3%, bet autobusu pārvadājumos samazinājās par 6.7%. Lidostā pasažieru skaits nav būtiski mainījies, bet Rīgas ostā vērojams 6.9% pieaugums, tomēr īpatsvars kopējā transporta nozarē vienai Rīgas pasažieru ostai ir zems. Kā viens no faktoriem, kas tiešam palielina transporta nozares pievienoto vērtību ir 12.6% kravu apgrozības pieaugums autotransportā. Varētu būt četri skaidrojumi, kas spētu izskaidrot nozares izaugsmi:
Avots: www.makroekonomika.lv autors: Igors Kasjanovs
Raksts pārpublicēts SIA Vervo mājas lapā. SIA Vervo ir transporta uzņēmums, kas piedāvā starptautiskos un vietējos kravu pārvadājumus, transporta pakalpojumus un citus loģistikas risinājumus: autotransporta (sauszemes) kravu pārvadājumi (pilnas kravas, saliktas kravas), aviotransporta (gaisa) kravu pārvadājumi, dzelzceļa kravu pārvadājumi, kuģu (jūras) kravu pārvadājumi, muitas brokeru pakalpojumi, lielgabarīta, negabarīta un smagsvara kravu pārvadājumi, noliktavu pakalpojumi, bīstamo (ADR) kravu pārvadājumi, kravu apdrošināšana.
Turpinot lietot lapu, Jūs piekrītat sīkdatņu izmantošanas noteikumiem. Iepazīties ar noteikumiem. Lietošanas noteikumi.