Dzelzceļa kravu pārvadājumi
Dzelzceļa kravu pārvadājumi
Kravu apjomu kritums Latvijas tranzīta nozarē šogad var pārsniegt Latvijas dzelzceļa cerības un sliktākā scenārija gadījumā veidot 20%, informēja "Baltijas asociācijas - transports un loģistika" (BATL) mārketinga direktore Gaļina Moločkova.

Pēc asociācijas domām, kritums galvenokārt veidosies uz pārvadāto akmeņogļu apjomu krituma un kālija sāls kravām."LDz Cargo" valdes priekšsēdētājs Guntis Mačs intervijā biznesa portālam "Nozare.lv" iepriekš atzina, ka "LDz Cargo" kravu apgrozījuma kritums šogad varētu sasniegt 6% līdz 16%. BATL uzskata, ka šie dati apstiprina asociācijas prognozi par būtisku kravu apjoma samazinājumu gadījumā, ja tiks saglabāti esošie VAS "Latvijas dzelzceļš" (LDz) tarifi.

Šī gada pirmajā ceturksnī pretēji pesimistiskajām prognozēm kravu pārvadājumu krituma tempi nebija tik strauji un veidoja 1,1%. BATL atzīmē, ka šie rezultāti sasniegti, galvenokārt pateicoties Krievijas akmeņogļu krājumu izvešanai uz pasaules tirgu. Krievijas kravu īpašnieki akmeņogļu cenu krituma apstākļos gada pirmajā ceturksnī mēģināja tikt vaļā no krājumiem. Kā ziņots, pēc BATL aprēķiniem, zaudējumi no Baltkrievijas kālija sāls tranzīta pārtraukšanas 2009.gadā var pārsniegt četrus miljonus eiro (2,81 miljonu latu).

Asociācija uzsver, ka pērnā gada otrajā pusē, pateicoties konkurētspējīgiem tarifiem, no Klaipēdas uz Ventspili izdevās novirzīt aptuveni 500 000 tonnu minerālmēslu. Savukārt, ņemot vērā LDz tarifu paaugstinājumu, šā gada janvārī Baltkrievijas kravu īpašnieki nosūtīja trīs kālija sāls partijas ar kopējo apjomu 100 000 tonnu uz Klaipēdu maztonnāžas kravu veidošanai, kaut gan kuģu iekraušana ar šo kravu tika plānota Ventspilī. Nespējot piesaistīt šīs kravas, Latvija zaudēja aptuveni vienu miljonu eiro (0,7 miljonus latu).

KP šā gada četros mēnešos ir pārkrāvis 173 319 tonnas kravu, kas ir gandrīz četras reizes mazāk nekā gadu iepriekš un 7,2 reizes mazāk nekā 2007.gadā. No Baltkrievijas KP šogad nav saņēmis nevienu kravu. Kā ziņots, attīstoties ļaunākajam scenārijam, KP varētu būt spiests atlaist pusi darbinieku. Patlaban gan uzņēmums darbinieku atlaišanu neplāno. KP un kālija sāls piegādātāja "Belaruskalij" aicinājumi rast kompromisu atduroties pret LDz pozīciju, kas turpina piemērot 7,11 eiro (4,99 latu) tarifu par vilciena kilometru.

KP arī nav apmierināta ar Satiksmes ministrijas pasīvo rīcību šajā jautājumā. KP vēlas, lai LDz paraksta "Belaruskalij" piedāvāto līguma variantu ar likmi 6,16 eiro (4,33 lati). Ja tas nav iespējams, LDz būtu ātri jāizstrādā un jānosūta "Belaruskalij" savs līguma projekts, kurā ir reāli un konkurences apstākļiem atbilstoši tarifi un nav kravu apjoma garantijas, jo garantiju pieprasīšana pašreizējā nenoteiktajā tirgus situācijā esot nepieņemama. Tāpat KP vēlas jaunu līgumu ar LDz ar konkurētspējīgiem tarifiem un bez ierobežojušiem nosacījumiem. Kā iepriekš ziņoja laikraksts "Dienas Bizness", dzelzceļa pārvadātājs "Baltijas ekspresis" un KP vērsušies tiesā pret tarifu pieaugumu dzelzceļa nozarē.

Uzņēmumi prasa tiesai, lai tā uzdod Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijai (SPRK) pieņemt lēmumu, ka infrastruktūras maksai jābūt vismaz pagājušā gada līmenī jeb 5,68 latiem par vilciena kilometru. Maksa pārvadājumiem 2009.gadam tika vidēji palielināta par 13,6%. Šāds tarifu kāpums ir trieciens šobrīd jutīgajai tranzīta nozarei, kas viena no retajām vēl uzrāda pieauguma pazīmes.

LDz pārstāvji jau iepriekš izteikušies, ka infrastruktūras maksas atbilst reālajai situācijai un izmaksām, tomēr citi nozares pārstāvji iebilst, uzsverot, ka maksas kāpumam nav pamatojuma. Tiesa jau pieprasīja no SPRK visu administratīvo lietu saistībā ar infrastruktūras maksām, pagaidām lūgums nav izpildīts. Tā vietā iesūtīts lēmums un paskaidrojumi. Pie tam SPRK uzskata, ka "Baltijas ekspresim" un KP nemaz neesot tiesību sūdzēties - vienīgais, kas to var darīt, ir LDz.

Avots: http://www.financenet.lv/

Raksts pārpublicēts SIA Vervo mājas lapā. SIA Vervo ir transporta uzņēmums, kas piedāvā starptautiskos un vietējos kravu pārvadājumus, transporta pakalpojumus un citus loģistikas risinājumus: autotransporta (sauszemes) kravu pārvadājumi (pilnas kravas, saliktas kravas), aviotransporta (gaisa) kravu pārvadājumi, dzelzceļa kravu pārvadājumi, kuģu (jūras) kravu pārvadājumi, muitas brokeru pakalpojumi, lielgabarīta, negabarīta un smagsvara kravu pārvadājumi, noliktavu pakalpojumi, bīstamo (ADR) kravu pārvadājumi, kravu apdrošināšana.

Image

Turpinot lietot lapu, Jūs piekrītat sīkdatņu izmantošanas noteikumiem. Iepazīties ar noteikumiem. Lietošanas noteikumi.