Rīga
Rīga
Latvijas virziens strauji zaudē konkurētspēju salīdzinājumā ar saviem kaimiņiem Baltijas valstu ostām un Krievijas ostām pie Baltijas jūras, uzskata Baltijas asociācija "Transports un Loģistika" (BATL).

Kā uzsvērts BATL paziņojumā, pēdējo divu mēnešu laikā Latvijas dzelzceļš pazaudējis vairāk nekā miljonu tonnu kravu apgrozījuma. 2009.gada septembra-oktobra rezultāti apstiprinājuši BATL ekspertu negatīvās prognozes par kravu pārvadājumu apjomu samazinājumu pārmērīgi augsto dzelzceļa pārvadājumu tarifu kravu īpašniekiem dēļ Latvijas teritorijā.

Tradicionāli septembrī-oktobrī pēc vasaras sastinguma kravu nosūtītāju aktivitāte visos virzienos pieaug. Tomēr šā gada septembrī, salīdzinot ar pagājušā gada septembri, kravu pārvadājumu apjoms samazinājies par 9,4%, bet oktobrī kravu plūsma samazinājās jau par 17,4%, salīdzinājumā ar 2008.gada oktobri.

Patlaban pastāvot jautājums nevis par to, kā atgūt jau zaudētās kravas, bet par to, vai var apturēt kravu īpašnieku atteikšanās procesu no Latvijas tranzīta koridora izmantošanas, norāda asociācija. Ceturtdien, 5.novembrī, Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas telpās notika projektu tarifu par dzelzceļa infrastruktūras izmantošanu 2010.gadam apspriešana.

Projekts izsaucis tranzīta nozares pārstāvju neizpratni, jo "LDz Infrastruktūras" amatpersonu piedāvātais tarifa samazinājums 2010.gadam ir divi santīmi vilciena kilometram. "Šāds samazinājums pēc tranzīta nozares dalībnieku domām nekādā mērā neietekmēs dzelzceļa pārvadājumu tarifus un nevar tikt uztverts citādi kā demonstratīvs žests no Latvijas dzelzceļa puses. Atgādināsim, ka vienlaikus kravu pārvadājumu tarifi Lietuvā un Igaunijā ārzemju kravu īpašniekiem tiek būtiski samazināti visa 2009.gada garumā," teikts asociācijas paziņojumā.

Šajā situācijā turpmākā LDz vadības bezdarbība un politika, kas vērsta uz īstermiņa peļņas izspiešanu no tranzīta nozares, nostāda zem jautājuma tālāko Latvijas tranzīta nozares pastāvēšanu un visu Latvijas tranzīta koridora dalībnieku - stividoru, privāto pārvadātāju, ekspeditoru un noliktavu darbu. BATL uzskata, ka apstākļos, kad tranzīts valsts līmenī noteikts kā prioritāra Latvijas ekonomikas attīstības nozare, nepieciešams steidzami samazināt dzelzceļa pārvadājumu tarifus līdz konkurētspējīgām likmēm salīdzinājumā ar citu Baltijas ostu konkurējošajiem virzieniem pastāvošo kravu apjomu saglabāšanai.

"Tāpat nepieciešams pārskatīt tarifu politiku 2010.gada atbilstoši ekonomiskās situācijas realitātēm, nevis mītiskiem stāstiem par ikgadējo investīciju nepieciešamību dzelzceļa infrastruktūras attīstībai. Pretējā gadījumā bez kravu plūsmas Latvijas dzelzceļa infrastruktūras attīstības vērtību noteiks metāllūžņu cena pasaules tirgū," norāda asociācija, uzsverot, ka tarifu pārskatīšanu līdz konkurētspējīgām, ekonomiski pamatotām likmēm jāveic visīsākajā laikā. Līdz šim brīdim ne Latvijas tranzīta kompānijas, ne kravu īpašnieki nav saņēmuši informāciju no LDz par tarifu politiku 2010.gadam.

Nosakot kravu pārvadājumu tarifus, LDz tarifu politikas izstrādē jāņem vērā stividoru kompāniju priekšlikumi un aprēķini. Pārvadātāja noteikumu diktāts īsā transporta plecā un atteikšanās no kompromisiem tarifu jautājumā noved pie kravas plūsmas pārorientācijas uz citiem, konkurētspējīgiem virzieniem, uz citu valstu ostām, uzskata asociācija.

Avots: www.delfi.lv

Raksts pārpublicēts SIA Vervo mājas lapā. SIA Vervo ir transporta uzņēmums, kas piedāvā starptautiskos un vietējos kravu pārvadājumus, transporta pakalpojumus un citus loģistikas risinājumus: autotransporta (sauszemes) kravu pārvadājumi (pilnas kravas, saliktas kravas), aviotransporta (gaisa) kravu pārvadājumi, dzelzceļa kravu pārvadājumi, kuģu (jūras) kravu pārvadājumi, muitas brokeru pakalpojumi, lielgabarīta, negabarīta un smagsvara kravu pārvadājumi, noliktavu pakalpojumi, bīstamo (ADR) kravu pārvadājumi, kravu apdrošināšana.

Turpinot lietot lapu, Jūs piekrītat sīkdatņu izmantošanas noteikumiem. Iepazīties ar noteikumiem. Lietošanas noteikumi.