Kravas auto
Kravas auto
Kā Eiropa gatavojas izpildīt stingrās klimata aizsardzības prasības laikā, kad transporta kļūst aizvien vairāk? Lai arī sākumā tas var izklausīties neparasti, taču viena no iespējamajām atbildēm ir garākas un jaudīgākas kravas automašīnas.

Eiropas Savienība ir nolēmusi no 2008. līdz 2030. gadam samazināt transporta sektora siltumnīcas gāzu izmešus par 20%, bet nākotnē – vēl vairāk. Vienlaikus paaugstinās pieprasījums pēc transporta pakalpojumiem, jo īpaši smago kravu pārvadājumu sektorā. Citiem vārdiem sakot, mums ir jāpārvar sarežģīts izaicinājums. „Lai tas izdotos, būs nepieciešami dažādi risinājumi, piemēram, uzlabota loģistika, efektīvāki dzinēji, efektīvākas braukšanas metodes un jauni degvielas veidi. Taču viens no risinājumiem varētu būt arī garākas un jaudīgākas kravas automašīnas,” tā uzskata Andešs Ālbeks (Anders Ahlbäck), Čalmersa Tehnoloģijas universitātes (Chalmers University of Technology) transporta attīstības projektu menedžeris.

Izdarīt vairāk un patērēt mazāk degvielas

Pamatprincips ir vienkāršs: jo lielākas un jaudīgākas ir kravas automašīnas, jo mazāk transportlīdzekļu ir nepieciešams noteikta daudzuma kravu pārvadāšanai. Tādējādi samazinās degvielas patēriņš un ietekme uz apkārtējo vidi. Efektīvāka transporta prasības jau vairākus gadu desmitus ir veicinājušas arvien jaudīgāku kravas automašīnu izstrādi. Septiņdesmitajos gados par lielu jaudu tika uzskatīti 350 ZS. Mūsdienās vidēja līmeņa Eiropas tālsatiksmes kravas automašīnas ir par 100 ZS jaudīgākas. Darbam ļoti kalnainos apvidos un lielā augstumā virs jūras līmeņa ir nepieciešama laba veiktspēja, lai varētu ātri pārvadāt pārtiku un citus svaigus produktus vai smagas kravas kā vēja ģeneratorus, kokmateriālus, rūdas vai iekārtas. Šādiem uzdevumiem ir paredzētas tādas kravas automašīnas kā Volvo FH16 ar jaudu līdz 750 ZS.

Mazāka ietekme uz klimatu

„Ir pārsteidzoši, bet tajā pašā laikā degvielas patēriņš un ietekme uz klimatu ir samazinājusies par vidēji 40%, bet slāpekļa oksīdu un cieto daļiņu izmeši par vairāk nekā 90%,” saka Haiders Vokils (Hayder Wokil), Volvo Trucks projektu menedžeris. Taču ar to darbs vēl nav galā. Volvo Trucks aktīvi un nemitīgi meklē iespējas, kā samazināt savu kravas automašīnu degvielas patēriņu un oglekļa dioksīda izmešus. Ja vairāk valstu nolemtu sekot Zviedrijas un Somijas piemēram un atļautu kravas automašīnu sastāvus ar garumu līdz 25,25 metriem, katra trešā puspiekabe uz Eiropas ceļiem kļūtu lieka, vismaz teorētiski. Faktiski ir ticamāk, ka būtu vieglāk apmierināt pieaugošās transporta prasības, neradot papildu oglekļa dioksīda izmešus atmosfērā.

„Garāki sastāvi un jaudīgākas kravas automašīnas, protams, nav vienīgais transporta sektora klimata problēmu risinājums, taču tā ir viena no daudzajām atbildēm. Volvo Trucks par prioritāti nosaka attīstību un kravas automašīnu transporta ekoloģiskā pēdas nospieduma samazināšanu par savu misiju. Līdz šim tendences liecina, ka klimata ietekmes mazināšana un efektīvāki transporta risinājumi tiešām ir savstarpēji saistīti,” saka Haiders Vokils.

Kravas automašīnu jaudas pieaugums

• 1970.–1975. 330 ZS
• 1975.–1980. 375 ZS
• 1980.–1985. 400 ZS
• 1985.–1990. 450–475 ZS
• 1990.–1995. 500–525 ZS
• 1996.–2006. 550–660 ZS
• 2009.–2011. 700–750 ZS

Avots: www.iauto.lv

Raksts pārpublicēts SIA Vervo mājas lapā. SIA Vervo ir transporta uzņēmums, kas piedāvā starptautiskos un vietējos kravu pārvadājumus, transporta pakalpojumus un citus loģistikas risinājumus: autotransporta (sauszemes) kravu pārvadājumi (pilnas kravas, saliktas kravas), aviotransporta (gaisa) kravu pārvadājumi, dzelzceļa kravu pārvadājumi, kuģu (jūras) kravu pārvadājumi, muitas brokeru pakalpojumi, lielgabarīta, negabarīta un smagsvara kravu pārvadājumi, noliktavu pakalpojumi, bīstamo (ADR) kravu pārvadājumi, kravu apdrošināšana.

Turpinot lietot lapu, Jūs piekrītat sīkdatņu izmantošanas noteikumiem. Iepazīties ar noteikumiem. Lietošanas noteikumi.