Konteineru krīze pasaulē

Mūsu klienti, kuri importē preces no Ķīnas, ir saskārušies ar to, ka jūras konteineri pašlaik nav pieejami tādos apjomos, kā vajadzētu. Šo situāciju varētu nosaukt par jūras kravu pārvadājumu krīzi, kas, gluži kā Covid-19 pandēmija, izpletusies globālā līmenī, raisot arī citus izaicinājumus uzņēmējiem un starptautisko kravu pārvadātājiem. Transporta un loģistikas uzņēmums SIA Vervo ir apkopojis visus ar konteineru krīzi saistītos jautājumus, lai atbildētu Jums – kāpēc jūras piegādes tagad ir tik dārgas?

Pandēmija patiesi ietekmējusi visu pasauli, tajā skaitā traucēti ir arī jūras kravu pārvadājumi. Jau kādu laiku uzņēmēji un kravu pārvadātāji atduras pret jūras transporta nozarē valdošo krīzi – starptautiskie kravu pārvadājumi tiek kavēti, ir garas rindas pēc konteineriem, lai veiktu starptautiskos kravu pārvadājumus no Āzijas uz Eiropu, un daži uzņēmumi nemaz netiek pie kravu transportēšanas. Arī nesenais gadījums Suecas kanālā, par ko jau rakstījām iepriekš, atstās papildu sekas jau tā traucētajā kravu piegādē. Esošā jūras kravu pārvadājumu krīze rada domino efektu, kas ietekmē uzņēmumus visā pasaulē.

Kāds ir cēlonis jūras konteineru krīzei?

Cēlonis, kāpēc jūras kravu pārvadājumi ir traucēti, slēpjas 2020.gada sākumā, kad Ķīnā izplatījās vēl tolaik nezināmais vīruss. Saslimstībai pieaugot, valdība nolēma slēgt rūpnīcas, lai ierobežotu Covid-19 vīrusa izplatību. Likumsakarīgi, ka, slēdzot rūpnīcas, arī kravu pārvadātāji pārtrauca sniegt savus pakalpojumus, kas bija būtisks pavērsiens turpmākajiem notikumiem.

Iemesli jūras konteineru krīzei:
1. Pieejamo konteineru deficīts;
2. Lielākā daļa ostu ir pārslogotas;
3. Samazināts kuģu skaits;
4. Ķīnas ekonomika ir atguvusies, kamēr citās pasaules valstīs vēl ir Covid-19 ierobežojumi;
5. No Ķīnas uz ASV un Eiropu tiek veikti daudz vairāk kravu pārvadājumi, nekā pretējā virzienā.

Pasaules lielākās kuģniecības kompānijas A.P. Moller-Maersk vadītājs ziņo, ka, strādājot jūras pārvadājumu nozarē, nekad neko tādu vēl nav pieredzējis.

Visiem zināms, ka Covid-19 vīrusa un tā izraisīto ierobežojumu dēļ visā pasaulē ir palielināts pieprasījums pēc medicīnas precēm, piemēram, sejas maskām. Veicot starptautiskos kravu pārvadājumus ar medicīnas precēm no Āzijas uz Eiropu, Āfriku vai Dienvidameriku, konteineri paliek galamērķī, jo ir neizdevīgi transportēt tukšus konteinerus uz kravas iekraušanas vietu. Līdzīga situācija ir arī citviet pasaulē, piemēram, Austrālijas un Jaunzēlandes ostās. Līdz ar to, rodas jautājums – kāpēc tad tos vienkārši nepārved atpakaļ? Atbilde ir gaužām vienkārša, jo kuģniecības nozares uzņēmumi nav labdarības organizācijas, lai par pazeminātām cenām atgrieztu konteinerus atpakaļ iekraušanas vietā. Lai bizness būtu rentabls, kuģniecības kompānijas izvēlas koncentrēties uz vispieprasītākajiem maršrutiem, kas savieno Āziju ar Ziemeļameriku un Eiropu.

Pieprasījums pēc konteineriem ir liels, tāpēc Ķīnā nemitīgi cīnās ar to, lai izlīdzinātu pieprasījuma daudzumu. Ķīnas konteineru rūpniecības asociācija CCIA (China Container Industry Association) ziņo, ka ražotāji tiek mudināti saražot lielāku daudzumu konteinerus. Piemēram, palielinot darba laiku līdz 11 darba stundām dienā, mēnesī tagad tiek saražoti ap 300 000 konteineru.

Taču ar to viss nav atrisināts. Krīzes dēļ arī konteineru cenu likmes ir manāmi pacēlušās. Tirgus pārstāvji pauž, ka šī gada februārī jūras transporta izmaksas no Ķīnas ostas Shenzhen uz Eiropu, Roterdamas ostu, par vienu konteineru ir palielinājušās no aptuveni 1500 USD līdz 9000 USD – aptuvenā starpība ir 6300 EUR. Apzinoties konteineru deficītu un lielo pieprasījumu pēc tiem, ražotāji ir palielinājuši konteineru cenas. Ja agrāk vienu konteineru varēja iegādāties par vidēji 1600 USD, tad tagad viena konteinera cena ir 2500 dolāru robežās. Arī nomas maksas ir paceltas par vidēji 50%.

Nevienam vēl nav atbildes uz jautājumu, kad šī jūras kravu pārvadājumu krīze beigsies, jo pagaidām arī ekspertu līmenī nav vienprātība par to, kā šo situāciju atrisināt. Eksperti lēš, ka situācija varētu stabilizēties jau aprīlī, bet citi tomēr uzskata, ka tas būs jūnija vidus, taču jau tagad ir skaidrs, ka 2021.gads būs izaicinājums gan pasaules tirdzniecībai, gan arī transporta un loģistikas uzņēmumiem. Jūras kravu pārvadājumu cenu likmes ir augušas un tās nemazināsies, kamēr netiks stabilizēta globālā konteineru krīze.

Transporta un loģistikas uzņēmuma SIA Vervo pakalpojumu klāstā ir ne tikai jūras kravu pārvadājumi, bet arī avio, dzelzceļa un autotransporta vietējie un starptautiskie kravu pārvadājumi. Sazinoties ar mums (Šī e-pasta adrese ir aizsargāta no mēstuļu robotiem. Pārlūkprogrammai ir jābūt ieslēgtam JavaScript atbalstam, lai varētu to apskatīt.), stundas laikā saņemsiet bezmaksas konsultāciju par situāciju tirgū un pieejamajiem risinājumiem tieši Jūsu kravai.