Nozares jaunumi

Latvijas tranzīta koridors – taisnākais savienojums ar Baltijas jūru

OstaLatvijas tranzīta koridora galvenās priekšrocības ir ģeogrāfiskais novietojums un zemās izmaksas, kā arī spēja apkalpot dažādu veidu kravas.

Latvijas ostas ir pietiekami dziļas, ar labi attīstītu infrastruktūru, plašu noliktavu klāstu, piedāvā nodokļu atlaides tajās strādājošajiem uzņēmumiem, ir labi savienotas ar Centrāleiropu un Skandināviju gan pa jūru, gan sauszemi un turklāt atrodas Baltijas valstu centrā, trešdien, 18. aprīlī, Latvijas Ostu, tranzīta un loģistikas padomes (LOTLP) sēdē uzsvēra Satiksmes ministrijas (SM) Tranzīta politikas departamenta direktors Andris Maldups. Šā gada 1.ceturksnī Latvijas ostās pārkrauto kravu apjoms ir pieaudzis par 22 %, salīdzinot ar pērnā gada attiecīgo periodu, turpretim gan Tallinā, gan Klaipēdā kravu apjomi ir samazinājušies par aptuveni 9 %. Jautājuma par Latvijas ostu un tranzītkoridora salīdzinošajām priekšrocībām iekļaušanu LOTLP sēdes darbakārtībā lūgusi Ārlietu ministrija un Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra, kuras savukārt, par to uzrunājuši vēstnieki, potenciālie ārvalstu investori un citi sadarbības partneri.

LOTLP sēdē tika spriests arī par iespējām attīstīt Latvijas lielās ostas kā savstarpēji papildinošus loģistikas centrus. SM tika dots uzdevums līdz nākamajai LOTLP sēdei sagatavot ziņojumu par priekšlikumiem Latvijas loģistikas klastera izveidei. Šādam klasterim būtu jādarbojas kā dažādu nozares uzņēmumu (ostu, loģistikas centru, pārvadātāju u.c.) apkopojumam, kas spēj piedāvāt integrētus risinājumus jebkuram potenciālajam interesentam, kas vēlas izmantot Latvijas tranzīta koridori. Finanšu ministrija (FM) un SM informēja par veiktajiem pasākumiem speciālo ekonomisko zonu (SEZ) un brīvostu statusa un valsts atbalsta saglabāšanai līdz 2035. gadam. FM sniedza aktuālo informāciju jautājumos, kas saistīti ar likumu „Par nodokļu piemērošanu brīvostās un speciālajās ekonomiskajās zonās” no komercdarbības atbalsta kontroles viedokļa, savukārt SM informēja, ka ir sagatavoti un šobrīd atrodas saskaņošanas procesā grozījumi šajā likumā – tie paredz līdz 2035. gadam pagarināt termiņu, kādā licencētas kapitālsabiedrības, brīvostu un SEZ pārvaldes var piemērot tiešo nodokļu atlaides tajās veiktajiem ieguldījumiem. SM ir izstrādājusi arī grozījumus Liepājas SEZ likumā un Rēzeknes SEZ likumā. Lai minētie grozījumi stātos spēkā, tie vēl jāpieņem valdībā un Saeimā. Tika diskutēts par plānotajiem un veiktajiem pasākumiem robežkontroles punktu uz Latvijas – Krievijas robežas caurlaides palielināšanai.

FM puse informēja par valdībā 2012.gada 13.martā apstiprināto FM informatīvo ziņojumu „Par robežšķērsošanas vietu attīstību uz Latvijas Republikas un Krievijas Federācijas robežas” un tajā paredzētajām aktivitātēm, Latvijas-Krievijas Starpvaldību komisijas Robežšķērsošanas vietu darba grupu, pieteikto projektu Eiropas Kaimiņattiecību un partnerības instrumenta pārrobežu sadarbības programmā „Igaunija-Latvija-Krievija” un programmā „Latvija-Lietuva-Baltkrievija” virzību un citiem aktuāliem jautājumiem. SM valsts sekretārs Anrijs Matīss, savukārt, norādīja, ka SM vadībā strādā darba grupa, kas risina elektroniskās rindas ieviešanas jautājumu, kas ļautu kravas automašīnas elektroniski pieteikt rindā Latvijas un Krievijas robežas šķērsošanai – tādējādi tiktu ievērojami samazināts robežšķērsošanai nepieciešamais laiks. Minētajai darba grupai līdz šā gada 1. maijam jāizstrādā jauni Ministru kabineta noteikumi elektroniskās rindas administrēšanai.

Tāpat tika uzklausīts SM ziņojums „Par tranzīta kravu pārvadājumu traucējošiem faktoriem un priekšlikumiem to novēršanai” – šāds ziņojums pēdējos gados LOTLP sēdēs tiek izskatīts regulāri. Ziņojumā apkopota informācija par līdz šim neatrisinātām problēmām, kas identificētas 2011.gadā un daļēji 2012.gadā, un to risinājumu virzību. Kā atzina sēdes dalībnieki, galvenā problēma ir vagonu un platformu trūkums, tāpēc premjers izrādīja īpašu interesi par VAS „Latvijas dzelzceļš” (LDz) meitasuzņēmuma SIA „LDZ ritošā sastāva serviss” plāniem Daugavpilī uzsākt vagonbūves produkcijas ražošanu. Šī ideja tika apspriesta arī premjera darba vizītes laikā Daugavpilī ceturtdien, 12.aprīlī. LOTLP sēdē tika nolemts aicināt SM kopīgi ar LDz organizēt sanāksmi, pieaicinot ministriju un uzņēmēju asociāciju pārstāvjus, lai pārrunātu jautājumus par dzelzceļa ritošā sastāva palielināšanas iespējām un to savlaicīgu nodrošinājumu. LOTLP ir valdības izveidota institūcija un to vada Ministru prezidents. Padome piedalās nozares politikas veidošanā, noteiktā kārtībā sniedzot priekšlikumus un atzinumus valdībai un citām institūcijām.

Avots: www.sam.gov.lv

Raksts pārpublicēts SIA Vervo mājas lapā. SIA Vervo ir transporta uzņēmums, kas piedāvā starptautiskos un vietējos kravu pārvadājumus, transporta pakalpojumus un citus loģistikas risinājumus: autotransporta (sauszemes) kravu pārvadājumi (pilnas kravas, saliktas kravas), aviotransporta (gaisa) kravu pārvadājumi, dzelzceļa kravu pārvadājumi, kuģu (jūras) kravu pārvadājumi, muitas brokeru pakalpojumi, lielgabarīta, negabarīta un smagsvara kravu pārvadājumi, noliktavu pakalpojumi, bīstamo (ADR) kravu pārvadājumi, kravu apdrošināšana.

Vervo komandā strādā pieredzējuši un profesionāli speciālisti, kuri prasmīgi un operatīvi palīdzēs izvēlēties labāko risinājumu un atrisināt jautājumus, kas saistīti ar kravu pārvadājumiem un citiem loģistikas pakalpojumiem.

Darba laiki

Birojā - Tīraines iela 1, 3. stāvā


P. 9.00 - 17.30
O. 9.00 - 17.30
T. 9.00 - 17.30
C. 9.00 - 17.30
P. 9.00 - 17.00
Se. - Sv.  - -

Kontakti

  • Adrese: Tīraines iela 1, Rīga, LV-1058

  • Telefons: +371 67674570

  • E-pasts: info@vervo.lv