Krava
Krava
NATO noslēgusi vienošanos ar trim Centrālāzijas valstīm - Kazahstānu, Kirgizstānu un Uzbekistānu, kas ļaus izmantot to teritoriju kravu izvešanai no Afganistānas, pēc tam, kad valstī būs noslēgušās sabiedroto operācijas. Dažādu misijas laikā nepieciešamo lietu, tostarp ekipējuma un ieroču izvešana no Afganistānas, ir viena no lielākajām starptautisko spēku problēmām. Sagaidāms, ka arī Latvija būs nozīmīgs ķēdes posms kravu atpakaļceļam no Afganistānas. NATO līgumi vismaz pagaidām kravās liedz atrasties nāvējošiem ieročiem.

Aizejot no Afganistānas, NATO valstis mājup vedīs ne tikai karavīrus, bet arī desmit garos gados izmantotās militārās un nemilitārās lietas, kam meklēs gan gaisa, gan zemes ceļus. Alianse ir noslēgusi vienošanos ar trim Afganistānai tuvu esošajām Centrālāzijas valstīm Kazahstānu, Kirgizstānu un Uzbekistānu, kas ļaus izmantot savu teritoriju kravu izvešanai. To apstiprinājis arī NATO ģenerālsekretārs Anderss Fogs Rasmusens. Centrālāzija NATO šobrīd ir vienīgais sauszemes ceļš, tā iemesla dēļ, ka otra lielākā iespēja, Pakistāna, jau pusgadu savus vārtus NATO tranzītam ir slēgusi.

Tas notika pēc tam, kad NATO uzlidojumos, it kā kļūdas dēļ, pie Pakistānas un Afganistānas robežas bojā gāja 24 Pakistānas karavīri. Šobrīd līgumos ar Centrālāziju arī Latvija ir nozīmīgs tranzīta posms, jo jau tagad ir viena no valstīm, pa kuras teritoriju kravas plūst Afganistānas virzienā. Te no ASV atvestās kravas nonāk Rīgas ostā un tālāk ar vilcienu ceļo cauri Latvijai, Krievijai, Kazahstānai un Uzbekistānai līdz pašai Afganistānai. Tagad tuvākajā nākotnē kravas šādu ceļu mēros arī atpakaļ no Afganistānas. Latvijas aizsardzības ministrs Artis Pabriks šo sadarbību šodien pārrunājis arī ar Uzbekistānas Aizsardzības ministru Berdjevu Kabulu Rahimoviču, kurš ieradies vizītē Latvijā. Līdzšinējie NATO līgumi paredz, ka atpakaļceļā no Afganistānas pa zemes ceļiem, līdz ar to arī Latvijas teritorijā, vedīs gan nemilitāras, gan militāras nozīmes kravas.

Taču tādas, kurās nebūs nāvējoši ieroči, bet gan, piemēram, bruņu transportlīdzekļi karavīru pārvadāšanai. Kā mājup nogādās ieročus, pagaidām vēl esot atklāts jautājums, norāda diplomāti, iespējams, ka šim nolūkam NATO izvēlēs gaisa ceļus. Artis Pabriks norāda, ka arī tad, ja mājup no Afganistānas par Latvijas teritoriju tiks vesti NATO ieroči, tas valstij bažas neradītu. Pirmās kravas jau atpakaļ no Afganistānas, kā norāda eksperti, varētu parādīties jau šogad, taču lielākais apjoms gaidāms nākamajos divos gados. Tiek lēsts, ka tas būs liels pārbaudījums arī pašai Afganistānai, kurai nav tik plašas pieredzes, piemēram, muitas un loģistikas jomā preču izvešanai no valsts.

Avots: www.latvijasradio.lv

Raksts pārpublicēts SIA Vervo mājas lapā. SIA Vervo ir transporta uzņēmums, kas piedāvā starptautiskos un vietējos kravu pārvadājumus, transporta pakalpojumus un citus loģistikas risinājumus: autotransporta (sauszemes) kravu pārvadājumi (pilnas kravas, saliktas kravas), aviotransporta (gaisa) kravu pārvadājumi, dzelzceļa kravu pārvadājumi, kuģu (jūras) kravu pārvadājumi, muitas brokeru pakalpojumi, lielgabarīta, negabarīta un smagsvara kravu pārvadājumi, noliktavu pakalpojumi, bīstamo (ADR) kravu pārvadājumi, kravu apdrošināšana.

Image

Turpinot lietot lapu, Jūs piekrītat sīkdatņu izmantošanas noteikumiem. Iepazīties ar noteikumiem. Lietošanas noteikumi.