Pastam un muitai Ziemassvētki jau ir sākušiesRekordlielais, daudzos simtos tūkstošos mērāmais sīkpaku sūtījumu pieaugums no trešajām valstīm un svētku tuvošanās likusi VAS “Latvijas Pasts”   un Muitas pārvaldei mobilizēt papildu darbiniekus paku šķirošanā un pārbaudē. Iemesls – aizvien vairāk Latvijas iedzīvotāju veiktie pirkumi Ķīnas internetveikalos. Ik dienu muita apstrādā aptuveni 15 000 sīkpakas. Neraugoties uz papildu pārvaldes darbinieku iesaisti šķirošanas un kontroles darbos, atsevišķos īpaši lielu un pēkšņu sūtījumu kravu gadījumos paku piegāde adresātam var kavēties pat 10 – 14 dienas. Gan “Latvijas Pasts”, gan arī lidostas muitas kontrolpunkta darbinieki patlaban pilnveidojot darba organizāciju, lai kavēšanās būtu iespējami mazāka. Tiek vērtēta iespēja arī nākotnē automatizēt šķirošanas procesu.

 No Eiropas Savienības valstīm Latvijā ienākošie pasta sūtījumi saskaņā ar Latvijai saistošo starptautisko pasta nozares normatīvo regulējumu netiek pakļauti Valsts ieņēmumu dienesta Muitas pārvaldes pārbaudēm, līdz ar to šos sūtījumus “Latvijas Pasts” apstrādā bez kavēšanās pēc to saņemšanas no pārvadātājiem vai kravu aģentūrām. Savukārt trešo valstu sūtījumi tiek apstrādāti ne tikai “Latvijas Pastā”, bet pārbaudīti arī muitā, skaidro “Latvijas Pasta” preses sekretāre Gundega Vārpa. Viņa gan apgalvo, ka parasti ne “Latvijas Pastā”, ne muitā trešo valstu sūtījumi neuzkavējas ilgāk par divām dienām. Tomēr patlaban saistībā ar Ķīnas interneta veikalu piedāvātajām atlaižu akcijām šo sūtījumu apstrāde gan muitā, gan “Latvijas Pastā” var aizņemt vairāk laika.

“Mums Ziemassvētki jau ir sākušies. Sīkpaku sūtījumu kāpums no Eiropas Savienības valstīm gada laikā ir aptuveni desmit procenti, bet no Ķīnas šos sūtījumus šogad saņemam 1,8 reizes vairāk nekā pērn. Līdz 1. novembrim bijām apstrādājuši 1,8 miljonus Ķīnas izcelsmes sīkpaku,” teic “Latvijas Pasta” Sūtījumu apstrādes piegādes departamenta direktors Valdis Ilguns. Tuvojoties gada nogalei un svētkiem, pasta sūtījumu daudzums pieaug pat piecas reizes. Gan pastā, gan arī lidostas muitā paku un vēstuļu šķirošana notiek 24 stundas diennaktī septiņas dienas nedēļā.

Lidostas muitas kontrolpunkta virsuzraugs Lauris Mičulis vērš uzmanību, ka 90% no Ķīnas sūtīto paku uzrādītā preces muitas vērtība nav korekta (sk. uzziņu, no kādas preces vērtības jāmaksā nodokļi). Pārdevēji cenšoties piesaistīt pircējus, norādot zemāku preces cenu vai noformējot to kā dāvanu. Gadījumos, ja, veicot pasta sūtījumu muitas kontroli, muitnieki atklāj, ka ir nepietiekami dati par preci (patiesā preces vērtība nav nosakāma) un pasta sūtījumam nav pievienoti attiecīgi pavaddokumenti, muitas dienests prasa papildu informāciju, tas ir, iesniegt preču identifikācijas un vērtību apliecinošas izziņas. Piemēram, ar internetbankas starpniecību veiktā maksājuma par pasūtījumu izdruku, rēķina izdruku par konkrēto darījumu u. c. Kopš aizvadītās nedēļas šo informāciju var iesniegt arī elektroniski.

“Šāda papildu ziņu pieprasīšanas nepieciešamība ir viens no iemesliem, kādēļ sūtījuma ceļš līdz saņēmējam ir ilgāks. Jāņem vērā, ka korekti norādīta preču vērtība ir ļoti svarīgs nosacījums sūtījumu ātrai muitošanai,” teic L. Mičulis.

Lidostas muitas darbinieki aizdomu gadījumā sūtījumus pārbauda rentgena iekārtā. Ja rodas aizdomas, muitnieki var arī sūtījumu atvērt. Vakar sūtījumu šķirošanas centrā redzējām elektronisku ierīci, kurai pavadzīmē uzrādīta septiņu dolāru liela vērtība, bet, pārbaudot internetā, muitas darbinieks atrada 259,99 dolāru lielu cenu.

Preces vērtība nav vienīgais muitnieku rūpju objekts. Gadījumos, kad rodas aizdomas par preces zīmola autentiskumu (un to ir daudz), preci nodod ekspertīzei. Visbiežāk šādu pārbaužu bijis apģērbiem, mobilajiem tālruņiem, medikamentiem, sporta apaviem, pulksteņiem un citām precēm. Pārbaužu rezultāti visbiežāk apstiprina muitas darbinieku aizdomas par krāpšanu. Piemēram, internetā par 50 eiro pirkti kādā Austrumu zemē ražoti “iPhone” viedtālruņi (mūsu valstī tie maksā 11 – 12 reizes dārgāk). Citreiz “Viagras” līdzinieks, Indijā ražotās un trīs dolāru vērtās “Sildenafil” tabletes izrādījās vien cietes, krīta un vēl dažu vienkāršu sastāvdaļu savienojums. Preču viltojumi līdz adresātam nenonāk, tos iznīcina.

Visvēlamākais sūtījuma izvēles veids ir reģistrēts (ierakstīts) vai, ja tas ir ļoti vērtīgs/svarīgs, pat apdrošināts sūtījums – kaut gan tas ir dārgāks nekā vienkāršs (nereģistrēts, neierakstīts) sūtījums, tomēr šādam sūtījumam ir vairākas priekšrocības: interneta track-trace sistēmā ir iespējams izsekot sūtījuma ceļam visos tā pārkraušanas posmos, bet bojājuma vai pazušanas gadījumā klientam ir tiesības pretendēt uz atbilstošu kompensāciju.

Preču pasūtīšana internetā drošāka un izdevīgāka ir ES dalībvalstīs, jo, pirmkārt, sūtījumi ES ietvaros ir atbrīvoti no muitas nodevām un, otrkārt, attiecībā uz sūtījumiem šajās valstīs ir iespējams runāt par patērētāju tiesību aizsardzību un tamlīdzīgiem jautājumiem, kas, visticamāk, nekādā veidā nebūs risināmi attiecībās ar, piemēram, Ķīnas interneta veikaliem.

Atsevišķām ES dalībvalstīm ir piederīgas teritorijas ar atšķirīgu nodokļu režīmu, piemēram, Lielbritānijai piederošā Gērnsija vai Gibraltārs. Atsevišķi negodprātīgi interneta veikali, kas darbojas šajās teritorijās, mēdz maldināt patērētājus, apgalvojot, ka uz preču sūtījumiem no šīm vietām attiecas ES muitas nodokļu režīms, taču realitātē ir citādi un pircējs, lai saņemtu savu sūtījumu, ir spiests maksāt arī muitas nodevu.

Internetā pasūtītā prece, lai arī par to interneta veikalam jau ir samaksāts, līdz brīdim, kamēr tiek nodota pasūtītāja rokās, juridiski ir izsūtītāja īpašums. Tātad ar pretenzijām un jautājumiem par sūtījuma piegādes kvalitāti ir jāvēršas pie preces nosūtītāja, kas savukārt vērsīsies tālāk pie tās valsts pasta iestādes, no kuras konkrētā prece ir izsūtīta.

Ar aviopastu nedrīkst sūtīt virkni sadzīvē pieprasītu priekšmetu, piemēram, smaržas, preces ar baterijām, šķiltavas. Ir valstis, no kurām Latvijā šādus sūtījumus ir iespējams saņemt pa sauszemes ceļiem, piemēram, Vācija, Polija. Taču daļa internetveikalu, kas atrodas valstīs, kuru vienīgais iespējamais savienojums ar Latviju ir aviosatiksme, par šo nosacījumu savus klientus neinformē. No klientiem tiek iekasēta nauda un neatļautās preces tiek sūtītas vienkāršos sūtījumos, riskējot, ka muitā vai pārbaudē pirms lidojuma tās tiks konfiscētas.

Sūtot, piemēram, elektropreces, ir jāatceras, ka to defekta gadījumā preču nosūtīšana atpakaļ uz trešajām valstīm var būt problemātiska, jo ir vairākas valstis, iecienītas elektropreču sūtīšanas vietas, piemēram, Ķīna, Malaizija u. tml., kas pašas šādas preces izsūta, bet atpakaļ valstī ar pasta starpniecību kā trauslus un plīstošus priekšmetus nepieņem.

Gada nogale ir noslogotākais darba laiks pasta iestādēm visā pasaulē, tāpēc sūtījumi ir savlaicīga jānoformē un jānosūta. Vairāku lielāko valstu pasta operatori šajā laikā pat nosaka īpašus termiņus, līdz kuriem sūtījumam jābūt piegādātam viņu valstīs, lai adresātu sasniegtu līdz svētkiem. Pagaidām šādu informāciju ir sniegusi, piemēram, Ķīna un ASV, kur vēstuļu sūtījumiem jāatrodas jau 15. decembrī, bet pakām – pat 13. decembrī.

Avots: http://www.la.lv

Raksts pārpublicēts SIA Vervo mājas lapā. SIA Vervo ir transporta uzņēmums, kura pamatdarbības veidi ir starptautiskie un vietējie kravu pārvadājumi, transporta pakalpojumi un citi loģistikas risinājumi: autotransporta (sauszemes) kravu pārvadājumi (pilnas kravas, saliktas kravas), aviotransporta (gaisa) kravu pārvadājumi, dzelzceļa kravu pārvadājumi, kuģu (jūras) kravu pārvadājumi, muitas brokeru pakalpojumi, lielgabarīta, negabarīta un smagsvara kravu pārvadājumi, noliktavu pakalpojumi, bīstamo (ADR) kravu pārvadājumi, kravu apdrošināšana, personīgo mantu pārvadājumi.

Image

Turpinot lietot lapu, Jūs piekrītat sīkdatņu izmantošanas noteikumiem. Iepazīties ar noteikumiem. Lietošanas noteikumi.